Předmět: Přírodní památky UNESCO

« Zpět
Název předmětu Přírodní památky UNESCO
Kód předmětu KGEO/B509
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Riezner Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Institucionální zabezpečení přírodního dědictví UNESCO (důvody volby, realizace zápisů do seznamu, kritéria). 2. Historické aspekty a lokalizační faktory přírodních památek UNESCO. 3. Fyzicko-geografické poměry Evropy (zhodnocení, regiony a problémy). 4. Evropské přírodní památky UNESCO (typologie památek - unikátní přírodní jevy, geomorfologické / fyziografické útvary, ekosystémy a společenstva, přírodní biotopy)- 5. Fyzicko-geografické poměry Asie (zhodnocení, regiony a problémy). 6. Asijské přírodní památky UNESCO (typologie památek - unikátní přírodní jevy, geomorfologické / fyziografické útvary, ekosystémy a společenstva, přírodní biotopy). 7. Fyzicko-geografické poměry Afriky (zhodnocení, regiony a problémy). 8. Africké přírodní památky UNESCO (typologie památek - unikátní přírodní jevy, geomorfologické / fyziografické útvary, ekosystémy a společenstva, přírodní biotopy). 9. Fyzicko-geografické poměry Ameriky (zhodnocení, regiony a problémy). 10. Americké přírodní památky UNESCO (typologie památek - unikátní přírodní jevy, geomorfologické / fyziografické útvary, ekosystémy a společenstva, přírodní biotopy). 11. Fyzicko-geografické poměry Austrálie a Oceánie (zhodnocení, regiony a problémy). 12. Přírodní památky UNESCO Austrálie a Oceánie (typologie památek - unikátní přírodní jevy, geomorfologické / fyziografické útvary, ekosystémy a společenstva, přírodní biotopy). 13. Komparace světového dědictví UNESCO Česka a Slovenska. 14. Památky světového dědictví UNESCO v ohrožení.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Nový kurz regionálně-geografické a fyzicko-geografické povahy je zaměřen na hodnocení lokalizace přírodních památek UNESCO ve světě. Hodnocení je prováděno na základě typologiepřírodních předpokladů makroregionů světa a konkrétního výběru reprezentativních ukázek přírodních typů. Úvodní přednášky seznamují studenty s institucionálním zabezpečením kulturního dědictví a s významem instituce pro zachování přírodní rozmanitosti. Makroregiony světa jsou uvozeny nástinem fyzicko-geografických a nastíněna vazba na příslušné přírodní památky. Ty je diferencovány do příslušných specifických typů, z kterých je vybrán vždy jeden typický reprezentant. Student kurzu získá přehled o přírodnímdědictví světa a o jeho lokalizaci ve vazbě na fyzicko-geografická specifika. Dokáže zhodnotit význam jednotlivých reprezentantů přírodního dědictví pro danou přírodně-geografickou oblast.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ANDĚL, J., BIČÍK, I., HAVLÍČEK, T., 2010. Makroregiony světa. Učebnice regionální geografie pro gymnázia. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha.148 s.
  • ANDĚL J., MAREŠ R. "Nový svět" - Amerika, Austrálie a Oceánie. Encyklopedický přehled zemí. Země světa do kapsy III. Nakladatelství Olomouc, Olomouc 2000, 285 s..
  • ANDĚL J., MAREŠ R. "Starý svět" - Asie a Afrika. Encyklopedický přehled zemí. Země světa do kapsy II. Nakladatelství Olomouc, Olomouc 1999, 399 s..
  • CLAWSON, D. L., JOHNSON, D. L., HAARMANN, V., JOHNSON, M. L. (2007):. World Regional Geography. Pearson, London, 659 s..
  • DE BLIJ, H. J. Geography. Culture, Society, and Space. John Wiley Sons, Inc.. New York.
  • DE BLIJ, H. J. Human Geography. Culture, Society, and Space.. 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie (A14) Kategorie: Geografické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Geografické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie (A14) Kategorie: Geografické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro 2. stupeň základních škol (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Geografické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Geografické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie (A14) Kategorie: Geografické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Geografické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Geografické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní