Předmět: Geografie jídla

« Zpět
Název předmětu Geografie jídla
Kód předmětu KGEO/0166
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smutná Zdeňka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Představení geografie zemědělství a geografie jídla 2. Zemědělsko-potravinové systémy a globalizace 3. Produkce potravin a změna klimatu 4. Globální a regionální hodnotové řetězce v zemědělsko-potravinovém systému 5. Nadnárodní korporace v zemích třetího světa 6. Konzumerismus 7. Potravinová nejistota a spravedlnost 8. Alternativní přístupy v zemědělsko-potravinových systémech 9. Zemědělská politika 10. Lokalizace, udržitelnost a výzvy 11. Inovace pro udržitelnost 12. Exkurze 13. Exkurze

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit posluchače s geografií zemědělství a s geografií jídla. V první části budou představeny klíčové teorie a koncepty těchto geografických subdisciplín, dále bude navazovat problematika konvenčních zemědělsko-potravinových systémů v kontextu globalizace, přičemž budou představeny dílčí problémy spojené s produkcí a spotřebou potravin s ohledem na udržitelnost. Formou exkurzí budou představeny příklady dobré praxe ve smyslu přibližování výrobců potravin se spotřebiteli, které přispívají k posílení udržitelnosti.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast na hodinách a na exkurzích, prezentace založená na četbě odborného článku v angličtině.
Doporučená literatura
  • Brunori, G., a Grando, S. (2020). Innovation for sustainability: Small farmers facing new challenges in the evolving food systems. Emerald Group Publishing..
  • Robinson, G.M. (2004). Geographies of agriculture: globalisation, restructuring and sustainability. Pearson Education..
  • Schmied, D. N. Nahrungsgeographie. Westermann: Braunschweig (2018).
  • Winter, M. (2003). Geographies of food: agro-food geographies making reconnections. Progress in Human geography, 27(4), 505-513..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie (A14) Kategorie: Geografické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro 2. stupeň základních škol (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie (A14) Kategorie: Geografické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Geografické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -