Předmět: Ateliér VIII

« Zpět
Název předmětu Ateliér VIII
Kód předmětu KFO/FU027
Organizační forma výuky Ateliér + Ateliér
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 4
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ivanov Nikola, MgA. BcA. Ph.D.
  • Čechmánková Veronika, MgA.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Výuka v ateliéru je postavena na vědomí společenské závažnosti reklamní tvorby. Na možnosti kultivovanou prací, oproštěnou od banality, formovat životní styl společnosti, a tak směřovat k výchově samostatných tvůrčích pracovníků, připravených a ochotných promítat vlastní výtvarný styl do zakázkové práce. Zatím co systém praktických cvičení vede studenta po technické stránce k prozkoumávání tvůrčích možností všech mutací záznamové techniky od dírkové komory až k sofistikovanému ateliérovému digitálnímu přístroji, po obsahové stránce bývá zadání úkolů mnohem šířeji zaměřeno, než tomu bylo v předešlých letech, Pozornost je věnována studentově tvorbě a vědomí, jak důležité je najít vazbu mezi realitou a vztahem obsahové stránky. Tomu také odpovídá časová dotace konzultací, kde otázky vyjádření myšlenek v současné době výrazně převažují. Rozvíjením tvůrčích, analytických a kritických schopností i praktických dovedností tak vedení ateliéru usiluje připravit absolventa na dráhu samostatně tvořícího profesionála, vedoucího pracovníka komunikační, resp. reklamní agentury, obrazového editora nakladatelského domu a vydavatelství, či výtvarného koordinátora v orgánech veřejné správy. Zadávané úkoly respektují závažnost sociálního dopadu veřejných komunikací, reklamní a obecně masmediální tvorby, stejně jako nezávislé umělecké činnosti a soustředí se proto na posluchačovu schopnost inovativně, leč obecně srozumitelně formulovat vizuální sdělení formující pozitivním způsobem život a zejména kulturu soudobé společnosti. U tohoto předmětu nelze přesně stanovit témata (osnovu) výuky po jednotlivých týdnech (blocích) výuky, protože se jedná o typ výuky specifický pro umělecké školy. Tento předmět je ateliérovou výukou, která je velmi flexibilní a snaží se postihnout individuální potřeby studentů, a to jak v oblasti teorie, tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu. Znamená to, že v průběhu celého semestru jsou řešena jedinečná aktuální témata (teoretická, technologická) dle toho, jak se vyvíjí postupná realizace jednotlivých projektů v závislosti na konkrétních zadáních. Řešená témata tedy nelze předem striktně stanovit, jelikož krystalizují postupně v průběhu semestru.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • BALDWIN, Gordon. Looking at Photographs, a Guide to Technical Terms. J. P. Getty Museum, Malibu, 2009.
  • Barthes, Roland. Světlá komora. Archa, Bratislava, 1994. ISBN 80-86603-28-8.
  • Barthes, Roland. The Responsibility of Forms. University of California Press, Berkeley and Los Angeles, 1991.
  • Batchen, G. Obraz a diseminace. Za novou historii pro fotografii. AMU Praha, 2017.
  • BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • Císař, Karel (ed.). Co je to fotografie?. Hermann & synové, Praha, 2004.
  • Dvořák, T. Fotografie, socha, objekt. AMU, 2017.
  • FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce. Jak infosféra mění tvář lidské reality.. Karolinum, 2019.
  • FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. Fra, Praha, 2013. ISBN 978-80-86603-79-7.
  • Mirzoeff, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.
  • Navas, E. Art, Media Design, and Postproduction. Open Gidelines on Appropriation and Remix. Routledge, 2018.
  • Sontagová, S. O fotografii. Paseka, 2002.
  • Wells, Liz. Photography: A Critical Introduction.. Taylor and Francis, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr