Předmět: Dějiny filozofie

« Zpět
Název předmětu Dějiny filozofie
Kód předmětu KFHS/PBH25
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konrádová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod: seznámení s odbornou terminologií, vymezení oblastí filosofického zájmu, základní historický přehled etap filosofického myšlení 2. Předpoklady pro vznik filosofie v antickém Řecku, nejstarší filosofie, presókratici 3. Pluralismus a relativismus: spor mezi sofistikou a Sókratem 4. Založení západní filosofie: Platón a Aristotelés 5. Politické myšlení v řecké filosofii (Platón, Aristotelés) a historiografii (Hérodotos, Thúkydidés) 6. Raný středověk a sv. Augustin: symbióza křesťanského náboženství a platónské filosofie, křesťanská analýza dějin, obec pozemská a obec boží 7. Vrcholná scholastika a sv. Tomáš Akvinský: syntéza křesťanství a aristotelismu, důkazy boží existence, problém universálií 8. Pozdní středověk: via antiqua vs. via moderna, Vilém Ockham: "Ockhamova břitva", nominalistická pozice ve sporu o universalia, důsledky nominalismu pro pojetí vědy 9. Nové založení filosofie v novověku, epistemologie a problém jistoty poznání, René Descartes a metodická skepse, obrat k subjektu, novověké pojetí vědy 10. Politické myšlení novověku: vztah jedince a státu, legitimizace politické moci (Thomas Hobbes, John Locke, Jean-Jacques Rousseau) 11. Immanuel Kant: "kopernikánský obrat", Kantova kritická filosofie 12. G. W. F. Hegel: fenomenologie ducha a objektivní duch v dějinách, Friedrich Nietzsche a trojí podoba historie 13. Edmund Husserl: krize věd, fenomenologická metoda, přirozený svět 14. Filosofie 20. století: dokončení přehledu základních myšlenkových proudů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní přehled dějin filozofického myšlení od jeho antických počátků po současnost. Předmět poskytuje (i) přehled a obecnou charakteristiku historických etap filozofického myšlení, včetně výběrového seznámení s jejich nejvýznamnějšími představiteli, (ii) systematický výklad klíčových témat z oblasti ontologie, epistemologie a etiky, která byla formulována filosofickými autory. Volba témat mapuje utváření a proměny myšlenkových schémat relevantních pro současné chápání člověka a světa. Zvýšený důraz je kladen také na filosofickou reflexi dějin a dějinnosti.
Student získá tyto odborné znalosti: - dokáže charakterizovat specifika filosofie jako svébytné disciplíny - umí používat odbornou terminologii - dokáže objasnit základní filosofické pojmy - rozlišuje hlavní směry filosofického tázání a jejich představitele - dokáže charakterizovat vybrané filosofické problémy v jednotlivých oblastech filosofického bádání - dokáže zařadit nejdůležitější problémy jednotlivých filosofických disciplín do historického kontextu.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Podmínkou pro získání zápočtu je úspěšně absolvovaný písemný test. Test má podobu otevřených otázek, které ověřují znalosti odpovídající jednotlivým tematickým blokům představeným ve výuce.
Doporučená literatura
  • Aurelius Augustinus. Vyznání. Praha, 1992. ISBN 8017-480-3.
  • Blecha, I. Filosofie, Olomouc. 1998.
  • Heinzmann, R. Středověká filosofie, Olomouc. 2000.
  • Kenny, A. Tomáš Akvinský, Praha. 1993.
  • Koyré, A. Od uzavřeného světa k otevřenému vesmíru. Praha, 2004.
  • Koyré, A. Rozhovory nad Descartem. Praha, 2006.
  • Merleau-Ponty M. Svět vnímání. Praha, OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-60-7298-287-5.
  • Nietzsche, F. Nečasové úvahy. Praha, 1992.
  • Petříček, M. Úvod do (současné) filosofie. Praha, 1991.
  • Platón. Ústava. Praha, 1996.
  • Ricken, F. Antická filosofie, Olomouc. 1999.
  • Szlezák, T. A. Za co vděčí Evropa Řekům. O základech naší kultury v řecké antice. Praha, 2014. ISBN 978-80-7298-496-1.
  • Tretera, J. Nástin dějin evropského myšlení, Litomyšl. 1999.
  • Vaněk, J. Filosofie v kultuře západní tradice. Praha, 2013.
  • Vernant. Počátky řeckého myšlení, Praha. 1992.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr