Předmět: PVK Teorie reprezentace

« Zpět
Název předmětu PVK Teorie reprezentace
Kód předmětu KFHS/P527
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolář Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Členění jednotlivých seancí: Louis Marin a teorie reprezentace. Michel Foucault, metoda, "řád", nominalismus, moc. Vilém Flusser, moc obrazu. Walter Benjamin, umělecká kritika, nostalgie, ruiny, muzea a mapy. Jacques Derrida, difference, přízraky a odrazy. Gilles Deleuze, rhizome a stroboskopické efekty, Georges Didi-Huberman, ontologie obrazu a anachronní přístup k dějinám umění. Jacques Ranciére, vědění a sdílení vnímatelného. Marie-José Mondzaine, obrazoborectví a obrazy pravdy. Henri Lefebvre, produkovaný prostor. Pierre Lévy, "technoimaginance", nový jazyk a média. Bruno Latoure, reprezentace a obrazy v post-humánní době. Problém reprezentace, realismů a subverze (závěrečné shrnutí obsahu kurzu).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
V rámci předmětu se studující seznámí s teoretickými principy reprezentace. Reprezentaci chápeme ve smyslu zdvojení reprezentovaného objektu, které je orientováno clonou, či perspektivou (viz např. Marin 1994 a Marin, Cantillon 2005). Takto nahlížená reprezentace souvisí i s kulturní pamětí a je mocensky orientována. Reprezentace proto zpětně ovlivňují naše vnímání (příkladem mohou být reprezentace moci zhruba v rozsahu od portrétů a znaků významných postav historie, až po jejich odrazy v krajině i uspořádání sdíleného prostoru).
Základní orientace v teoriích reprezentace a uvědomění si vazeb: reprezentace a moci, reprezentace a médií, reprezentace a kulturní paměti, reprezentace a vědy, reprezentace a kulturních i sociálních teorií.
Předpoklady
1. Nejsou nutné žádné konkrétní předchozí kurzy. 2. Znalost angličtiny, schopnost kritické práce s textem.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Účast a aktivní činnost na seminářích (docházka 75%), esej, pohovor.
Doporučená literatura
  • Benjamin, W. Literárně vědné studie. Praha, 2009.
  • Deleuze, G. a F. Guatari. Tisíc plošin.. Praha, 2010.
  • Fišerová, M. Obraz a moc. Karolinum, Praha, 2015.
  • Foucault, M. Slova a věci. Praha: Computer Press, 2007.
  • Iser, W. Jak se dělá teorie. Karolinum, Praha, 2009. ISBN 8024616726.
  • Marin, L. a A. Cantillon. Politiques de la représentation. Paris, 2005.
  • PAPOUŠEK, Vladimír, Petr A. BÍLEK, Veronika VERBOVÁ a David SKALICKÝ. Jazyky reprezentace. Praha, Akropolis, 2012.
  • ZAHRÁDKA, Pavel. Estetika na přelomu milénia. Brno, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr