Předmět: PVK Critical Thinking

« Zpět
Název předmětu PVK Critical Thinking
Kód předmětu KFHS/P522
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pokorný Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Úvod. Co je to kritické myšlení. Typy kritické analýzy 2) Analýza textu: argument a definice 3) Analýza textu: koherence 4) Kritické čtení 5) Kritické čtení 6) Analýza komunikativního jednání 7) Analýza komunikativního jednání 8) Analýza filmu a videa 9) Analýza filmu a videa 10) Kontextuální analýza 11) Kontextuální analýza 12) Závěrečná diskuze

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Kritické myšlení se vyučuje na anglicky mluvících univerzitách po celém světě. Jedná se o kombinaci aplikované logiy, stylistiky, rétoriky a filosofického tázání. V tomto kurzu se proto budeme věnovat rozvíjení teoretické distance a analytických schopností v různých oblastech lidské komunikace a jednání. Cílem kurzu je kultivace racionálních postupů v komunikaci a různých typů analytického přístupu.
Schopnost používat různé typy kritické analýzy a analyzovat různé typy obsahů od psaného slova až umělecká díla.
Předpoklady
Znalost základů logiky, porozumění filosofickému přístupu, angličtina.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

Aktivní účast v hodině Splnění zadných úkolů
Doporučená literatura
  • Haber, J. Critical Thinking.. Cambridge, 2020.
  • KAHNEMAN, D. Myšlení rychlé a pomalé.. Brno, 2012.
  • Picha, M. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno., 2014.
  • Popper, K.R. Otevřená společnost a její nepřátelé. Praha, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
  • Schopenhauer, A. Umění dostat v každé debatě za pravdu: eristrická dialektika. Praha, 2019.
  • Swatridge, C. The Oxford Guide to Effective Argument and Critical Thinking. Oxford, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr