|
Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Kurikulární dokumenty a vzdělávací obory Výchova k občanství a Občanský a společenskovědní základ; 2. Vzdělávací obsah Výchovy k občanství; 3. Vzdělávací obsah Občanského a společenskovědního základu; 4. Didaktické znalosti vzdělávacího obsahu oboru Výchova k občanství; 5. Didaktické znalosti vzdělávacího obsahu Občanský a společenskovědní základ; 6. Didaktická transformace obou oborů pro konkrétní stupně škol; 7. Didaktická analýza a tematický celek; 8. Vyučovací jednotka a možnosti její organizace; 9. Metodické principy, vyučovací metody a organizační formy výuky předmětů OV a ZSV 10. Mikrovýstupy (učební figury) studentek a studentů (příprava, ukázky, rozbor, zpětná vazba) 11. Mikrovýstupy (učební figury) studentek a studentů (příprava, ukázky, rozbor, zpětná vazba) 12. Mikrovýstupy (učební figury) studentek a studentů (příprava, ukázky, rozbor, zpětná vazba) 13. Portfolio k pedagogické praxi, jeho komponenty a vedení v průběhu praxí 14. Pedagogická reflexe a sebereflexe Používané didaktické prostředky - Rámcové vzdělávací programy - Kartičky z KRAU - Internet - Interaktivní tabule - Učebnice, učební texty pro výuku OV, ZSV
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
- připravit studenty na souvislou pedagogickou praxi, - vybavit je didaktickými znalostmi vzdělávacího obsahu Občanské výchovy na základní škole a na středních odborných školách a Společenských věd na gymnáziu.
- didaktické znalosti o vzdělávacím obsahu Občanské výchovy na základní škole a na středních odborných školách a Společenských věd na gymnáziu - dovednosti v přípravě tematického celku a vyučovací jednotky - dovednosti ve vedení pedagogického portfolia - dovednosti v provádění pedagogické reflexe a sebereflexe. Předmět se ve větší míře soustředí na posílení a rozvoj konkrétních bodů jednotlivých kompetenčních skupin KRAU: - 1.1 - Rozumím vyučovaným oborům a dále se v nich rozvíjím - 1.2 - Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami - 4.2 - Poskytuji a přijímám zpětnou vazbu a vedu k tomu také žáky a žákyně - 4.3 - Vedu žáky a žákyně k reflexi jejich učení - 6.2 - Odpovědně pracuji s informacemi a s digitálními nástroji, vedu žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jednám v souladu s profesní etikou.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Minimálně 80% účast. Pedagogický výstup na semináři a jeho rozbor. Řízený rozhovor nad pedagogickým portfoliem, v němž studující průběžně plní konkrétní úkoly.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Belz, H. - Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.
-
Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy.
-
Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se.
-
Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele OV a ZSV.
-
Helus, Z. Pedagogicko-psychologické zdroje účinného vyučování.
-
Kyriacu, Ch. Klíčové dovednosti učitele.
-
Skalková, J. Obecná didaktika.
|