Předmět: Etické předpoklady výchovy

« Zpět
Název předmětu Etické předpoklady výchovy
Kód předmětu KFHS/P413
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výchova jako etický problém - úvod do předmětu 2. Výchova jako setkávání 3. Historické kořeny výchovy a otázek s ní spojených - Sókrates - pojetí výchovy a metoda, Platón - význam výchovy v životě jednotlivce a obce, Aristotelovo vnímání výchovy 4. Výchova jako obraz doby I: Od antiky po novověk 5. Výchova jako obraz doby II: Od antiky po novověk 6. Výchova jako obraz doby III: Od antiky po novověk 7. Eugen Fink - výchovná dilemata a antinomie výchovy 8. Karl Jaspers - výchova jako východisko z duchovní krize společnosti 9. John Dewey - výchova a demokracie 10. Výchova v globální realitě 11. Výchova, nebo vzdělání? 12. Postmodernismus a výchova 13. Výchova, vzdělávání a virtuální svět 14. Závěrečné kolokvium

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Předmět povede studenty k promýšlešní základních etických otázek spojených s výchovou a vzděláváním. Zaměří se nejenom na historický vývoj a proměny těchto otázek, ale také na současné výzvy a dilemata výchovy a vzdělávání v moderní a postmoderní době.
Studenti získají - znalosti o genezi základních etických otázek spoujených s výchovou a vzděláváním v dějinách - znalosti o výzvách výchovy v moderní a postmoderní době - schopnosti promýšlet etická dilemata výchovy a vzdělávání a diskutovat o nich
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Minimálně 80% účast na předmětu; aktivní zapojení do diskuzí; četba jednoho z aktuálně nabízených odborných titulů, jeho prezentace a interpretace v kolokviu.
Doporučená literatura
  • Arendt, H. Krize kultury. Praha: Mladá fronta, 2002.
  • JASPERS, K. Duchovní situace doby. Praha, 2008. ISBN 978-80-200-1646-1.
  • Kratochvíl, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995.
  • Lipmann, M. Thinking in Education. Cambridge Univerzity Press, 2003.
  • NUSSBAUM, M. C. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Praha, 2017.
  • PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
  • PLATÓN. Zákony. Praha, 1997. ISBN 80-86005-31-3.
  • ROUSSEAU, J. J. Emil čili o vychování. Olomouc, 1926.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr