Předmět: Výchova-občan-demokracie

« Zpět
Název předmětu Výchova-občan-demokracie
Kód předmětu KFHS/P409
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Arndt Tereza, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod k předmětu - Co je demokracie? Co je občanské vzdělávání? 2. Které hodnoty a principy jsou důležité pro současného občana demokratické společnosti a pro současné demokracie; jak je zprostředkovat ve výuce občanské výchovy a společenských věd? 3. Kdo je součástí demokratické společnosti? Kdo ji tvoří? 4. Kdo a jak řídí demokratickou společnost? 5. Co ještě je a co už není demokracie? 6. Které podmínky a situace přispívají k rozvoji demokratické společnosti? 7. Co ohrožuje současné demokracie (vnitřní situace). 8. Co ohrožuje současné demokracie? (mezinárodní situace). 9. Jak současné demokracie ovlivňují svět a jak svět formuje podobu současných demokracií? 10. Jak současné demokracie ovlivňují svět a jak svět formuje podobu současných demokracií? 11. Demokracie v každodenním životě jednotlivce - možnosti občanského vzdělávání. 12. Demokracie v každodenním životě jednotlivce - možnosti občanského vzdělávání. 13. Demokratické způsoby řešení konfliktů a problémů. 14. Závěr a evaluace předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Hlavním cílem předmětu je umožnit budoucím učitelům zkoumat problematiku občanského vzdělávání ve formálním i neformálním vzdělávání v České republice a zkoumat témata občana, občanství a demokracie ze tří rovin: osobní, odborné, pedagogické.
- znalosti o problematice občanského vzdělávání v České republice - znalosti o základních demokratických hodnotách a principech - dovednosti připravit smysluplnou výuku s tématy občanského vzdělávání - schopnosti promýšlet základní témata, principy a hodnoty občana občanství a demokracie z roviny osobní, politologické a pedagogické
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Minimálně 80% účast. Analýza vybraného tématu. Prezentace tématu na semináři. Předložení portfolia vedeného v průběhu předmětu.
Doporučená literatura
  • Aron, R. Demokracie a totalitarismus.. 1993.
  • Deneen. Proč selhal liberalismus. Praha, 2019. ISBN 978-80-200-3050-4.
  • Fukuyama, F. Konec dějin. Praha, 2002.
  • Heywood, A. Politologie. Plzeň, 2008.
  • Huntington, S. P. Střet civilizací. Boj kultur a proměna světového řádu. Praha, 2001.
  • Huntington, Samuel. Třetí vlna. Demokratizace na sklonku dvacátého století. Brno, 2008.
  • Kohák, E. Průvodce po demokracii. Praha, 1997.
  • Myers, S. (vyd.). Democracy is a discussion: The challenge and promise of a new democratic era. Conneccticut, 1998.
  • NORVAL, A. J. Averzivní demokracie: dědictví a originalita v demokratické tradici. Praha: Karolinum, 2016.
  • NOVÁK, M. Jakou demokracii pro nové demokracie. Konsenzuální model, efektivita a kulturně homogenní země. Brno, 2001.
  • PROKOP, D. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti.. Brno, 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr