| Název předmětu | PVK Dějiny evropské ideje a integrace |
|---|---|
| Kód předmětu | KFHS/KB692 |
| Organizační forma výuky | Společná konzultace + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Úvod. Co je Evropa? 2. Ideové kořeny Evropy 3. Vznik Evropy a Evropské identity 4. Středověké a novověké představy a pokusy o sjednocení Evropy do r. 1918 5. Meziválečné představy nadnárodní integrace (Panevropa) 6. II. světová válka a poválečný vývoj (zakotvení USA v evropských strukturách, rozdělené Německo, Trumanova doktrína, OEEC, NATO, Bruselská smlouva, Rada Evropy) 7. Počátky Evropských společenství (ESUO, EOS, Západoevropská unie, vstup SRN do NATO, EHS, EURATOM, EFTA, Charles de Gaulle, Fouchetův plán, politika prázdné židle, Lucemburský kompromis, veto vstupu VB) 8. 70. a 80. léta: Reformy a krize ES. Rozšíření, HMU, Evropská rada, EPS, euroskleróza, JEA, Schenghen 9. Vznik EU: vývoj od Maastrichtské smlouvy 10. Instituce EU 11. ČR a EU 12. Evropská integrace mimo rámec EU: EHP, ZeU, Rada Evropy, OBSE 13. Teorie evropské integrace 14. Perspektivy
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o původech evropské identity, jakož i o tzv. evropských hodnotách. Budou mapovány představy a realita integračních procesů na evropském území od starověku po současnost. V samostatné části bude kladen důraz na politický vývoj Evropských společenství a Evropské unie od 50. let do současnosti, a budou akcentovány teorie a perspektivy evropské integrace. Předmět umožní studentům hlubší pochopení integračních procesů včetně jejich historického a ideového pozadí.
Student bude schopen identifikovat ideové a historické kořeny Evropy, i některé specifické rysy evropské civilizace. Bude lépe chápat integrační procesy včetně jejich historického a ideového pozadí |
| Předpoklady |
|
Nejsou
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
Test (60 %), referát/seminární práce. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|