|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky 2. Novověký obraz světa a matematická přírodní věda. 3. Racionalistická tradice novověkého myšlení. 4. Empirismus. 5. Počátky novověké politické filosofie. 6. Osvícenství jako kulturní fenomén. 7. Immanuel Kant. 8. Německá klasická filosofie (idealismus). 7. Pozitivismus a sociologie; Marx. 8. Zpochybnění rozumu: Schopenhauer, Kierkegaard, Nietzsche; filosofie života. 9. Pragmatismus a G. H. Mead. 10. Fenomenologie. 11. Existencialismus. 12. Filosofie vědy a počátky analytické filosofie. 13. Marxismus první poloviny 20. století: Lukács, Benjamin. 14. Závěrečné shrnující kolokvium.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studujícím podrobnější přehled o základních tématech a tendencích západní filosofické tradice v dějinném období cca 1600?1950. Náplň předmětu je obměňována, zvolená témata se zaměřují na systematický výklad vybraného filosofického problému a reflektují soudobé české i mezinárodní bádání. Práce v předmětu je založena na četbě a interpretaci příslušných primárních textů a studiu doprovodných výkladů ze sekundární literatury, které studující zpracovávají formou referátů.
Studující získá přehled o nejdůležitějších tématech novověkého filosofického myšlení, bude schopen/schopna charakterizovat hlavní intelektuální tendence a nejdůležitější autory dané epochy. V semináři si absolvent/ka osvojí schopnost orientace v obtížnějším filosofickém textu, které se bude pokoušet analyzovat a interpretovat za pomoci překladů a základní sekundární literatury.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
Předmět je zakončen zkouškou ve formě písemného testu. Test má podobu otevřených otázek, na které je třeba aktivně formulovat odpovědi. Ověřují se znalosti odpovídající obsahu přednášek a doporučené literatury. Součástí testu je také interpretace textového úryvku ze seminární četby. Aktivita v předmětu zahrnuje průběžnou rekapitulaci probraných témat a přípravu na čtení textů.
|
|
Doporučená literatura
|
|