Předmět: PVK Mediální seminář

« Zpět
Název předmětu PVK Mediální seminář
Kód předmětu KFHS/KB346
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pokorný Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení základních pojmů (sociologické aspekty) 2. Antropologické aspekty studia rodiny 3. Klasické teorie rodiny 4. Teorie rodiny 5. Rodina v tradiční společnosti 6. Rodina v moderní společnosti 7. Postmoderna a rodina 8. Otázky socializace v rodině a mimo ni 9. Genderové otázky v sociologii rodiny 10. Rodina a sociální stratifikace I 11. Rodina a sociální stratifikace II 12. Rodina a trh práce 13. Demografické ukazatele a změny 14. Rozvod a opakované manželství

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pracovní činnosti (dílny)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je "praktické zkoumání" našeho vztahu k médiím a našeho života v médiosféře. Studující získají na základně vlastního výzkumu i teoretických diskuzí schopnost racionálně analyzovat svou mediální zkušenosti a pochopit ji jako součást svého osobního i sociální života. V kurzu je kladen důraz na propojení kvalitativních sociologických a antropologických metod a teoretického uchopenín mediality chápané jako nejednoznačné spoluvytvářené prostředí, jemuž nejsme ani pasivně vydání, ani ho zcela neovládáme. Kurz tedy hledá odpovědi na tyto a následující otázky: Kdo jsme jako mediální bytosti? Jakým způsobem se mění společnost v době nových médií? Jak žijeme jako obyvatelé komunikačních sítí? Jaké mají nová média psychologické, politické a kulturní důsledky? Jakým způsobem je utvářeno mé osobní mediální prostředí?
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - vnímat rodinu jako dynamickou kategorii - popsat historický vývoj rodiny a jeho společenský kontext - vnímat společenské souvislosti a vliv rodiny na různé aspekty sociální reality
Předpoklady
Doporučené absolvování kurzů Sociologie I a II.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Didaktický test

zápočet: průběžné testy z přečtené literatury, prezentace na zadané téma zkouška: znalostní test
Doporučená literatura
  • Baudrillard, J. Dokonalý zločin. Praha, 2011.
  • Burton, G., Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister and Principal, 2001.
  • Dvořák, T. (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médié. Praha, 2010.
  • Flusser, V. Do universa technických obrazů. Praha, 2001.
  • Heidegger, M. Věda, technika a zamyšlení. Praha, 2004.
  • Charvát, M. O nových médiích, modularitě a simulaci. Togga, Praha, 2017.
  • Jakubowicz, K. Nová ekologie médií: Konvergence a mediamorfóza. Praha, 2013.
  • Krtilová, K. - Svatoňová, K. (eds.). Medienwissenschaft: Východiska a aktuální pozice německé filozofie a teorie médií. Praha, 2016.
  • Manovich, L. The Language of New Media. The MIT Press, 2001.
  • McChesney, R. Problém médií. Jak uvažovat o dnešních médiích.. Praha, 2009.
  • McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 2011.
  • Meyrowith, J. Všude a nikde: Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha, 2006.
  • Thompson, J. B. Média a modernita. Sociální teorie médií.. Praha, 2004. ISBN 80-2460-652-6.
  • Virilio, P. Válka a film. Kostelec, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr