Předmět: PVK Mediální seminář

« Zpět
Název předmětu PVK Mediální seminář
Kód předmětu KFHS/K526
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pokorný Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Úvod: Médiosféra a mediální zkušenost 2) Metody výzkumu mediální zkušenosti 3) Moje mediální prostředí 4) Analýza forem komunikace: email, chat, diskuzní skupiny 5) Digitální identita I: osobní rozměr digitální identity 6) Digitální identita II: sociální a politický rozměr digitální identity 7) Stará média - text, rozhlas, televize 8) Můj život s chytrým telefonem 9) Digitální zábava I: filmy, seriály 10) Digitální zábava II: hudba a videa 11) Digitální zábava III: počítačové hry 12) Budoucnost mediálního prostředí

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je "praktické zkoumání" našeho vztahu k médiím a našeho života v médiosféře. Studující získají na základně vlastního výzkumu i teoretickcýh diskuzí schopnost racionálně analyzovat svou mediální zkušenosti a pochopit ji jako součást svého osboního i sociálního života. V kurzu je kladen důraz na propojení kvalitativních sociologických a antropologických metod a teoretického uchopením mediality chápané jako nejednoznačné spoluvytvářené prostředí, jemuž nejsme ani pasivně vydaní, ani ho zcela neovládáme. Kurz tedy hledá odpovědi na tyto a následující otázky: Kdo jsme jako mediální bytosti? Jakým způsobem se mění společnost v době nových médií? Jak žijeme jako obyvatelé komunikačních sítí? Jaké mají nová média psychologické, politické a kulturní důsledky? Jakým způsobem je utvářeno mé osobní mediální prostředí?
Znalost kvalitativních výzkumných metod Porozumění vlastní mediální zkušenosti Schopnost analýzy mediálního prostředí Prohloubení sebeporozumění ve vztahu k mediální zkušenosti
Předpoklady
Absolvování předmětu Mediální studia Porozumění pojmu média a orientace v dějinách médií

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Studující budou provádět vlastní etnografický výzkum Odevzdají výzkumný protokol a zprávu
Doporučená literatura
  • Horst, H., Miller, D. The Cell Phone. An Anthropology of Communication. Oxford: Berg, 2006. ISBN 978-1-84520-401-3.
  • Lewis, J. Crisis in the Global Mediasphere. Desire, Pleasure and Cultural Transformation. London/New York: Pallgrave McMillan, 2011.
  • McIntyre, L., Rossenber, A. (edd.). The Routledge Companion to Philosophy of Social Science. London, 2017.
  • Newman, J. Playing with videogames. London/New York: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-38522-0.
  • Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS, 2020.
  • Trampota, T., Vojtěchovská, M. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0260-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr