Předmět: PVK Kontroverzní společenská témata

« Zpět
Název předmětu PVK Kontroverzní společenská témata
Kód předmětu KFHS/K519
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu - Kdy se téma stává kontroverzním? 2. Jaká témata v současné společnosti lze označit jako kontroverzní? 3. Kontroverzní téma jako problém - Identifikace problému, koncept jeho řešení, práce s informacemi. 4. Jaké metody a formy práce jsou účinné při řešení kontroverzních témat? 5. Modelové situace - Migrace v současném světě. 6. Případové studie I - Je zde nějaký problém? Globální témata. 7. Případové studie II - Morální dilemata a kontroverzní témata. 8. Diskuze - Druhy diskuze a možnosti argumentace 9. Metody kritického myšlení a kontroverzní témata - Analýza faktů a vyvozování závěrů. 10. Metody kritického myšlení a kontroverzní témata - Volby a rozhodování. 11. Modelové situace - využití metod kritického myšlení u studenty aktuálně zvoleného kontroverzního tématu. 12. -14. Prezentace studentských projekt.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět je založen především na rozboru pojmu "kontroverzní témata", na interaktivním přístupu k tématům jednotlivých lekcí. Umožní studentům prostřednictvím modelových situací pracovat s názorovou diverzitou, formovat a formulovat vlastní postoje. Představuje pro studenty příležitost rozvíjet svůj kritický přístup k aktuálním problémům (jejich identifikaci, analýzu, rozbor jejich stávajících řešení), schopnost pracovat s adekvátními informačními zdroji (rešerše informačních zdrojů, jejich využití při písemné analýze i ústní prezentaci). V rámci předmětu se studenti seznámí s různými formami diskuze, debaty, se způsoby řešení problémů.
Nejsou.
Předpoklady
- Schopnost identifikace a analýzy kontroverzních společenských a politických témat. - Schopnost kritického posouzení jejich řešení. - Dovednost navrhnout vlastní řešení.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Písemná analýza vybraného kontroverzního tématu, rešerše odborné literatury a dalších informačních zdrojů. Ústní a powerpointová prezentace vybraného kontroverzního tématu.
Doporučená literatura
  • Giddens, A. Sociologie.
  • Hess, D. Controversy in the Classroom: the Democratic Power of Discussion.
  • Heywood, A. Politologie.
  • Huntington, S. P. Střet civilizací. Boj kultur a proměna světového řádu.
  • Jirásková, V. Multikulturní výchova. Předsudky a stereotypy.
  • Kennedy, P. Svět v 21. století.
  • Sartori, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. esej o multietnické společnosti.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr