Předmět: Etické předpoklady výchovy

« Zpět
Název předmětu Etické předpoklady výchovy
Kód předmětu KFHS/K447
Organizační forma výuky Společná konzultace + Není
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výchova jako etický problém - úvod do předmětu 2. Výchova jako setkávání 3. Historické kořeny výchovy a otázek s ní spojených - Sókrates - pojetí výchovy a metoda, Platón - význam výchovy v životě jednotlivce a obce, Aristotelovo vnímání výchovy 4. Výchova jako obraz doby I: Od antiky po novověk 5. Výchova jako obraz doby II: Od antiky po novověk 6. Výchova jako obraz doby III: Od antiky po novověk 7. Eugen Fink - výchovná dilemata a antinomie výchovy 8. Karl Jaspers - výchova jako východisko z duchovní krize společnosti 9. John Dewey - výchova a demokracie 10. Výchova v globální realitě 11. Výchova, nebo vzdělání? 12. Postmodernismus a výchova 13. Výchova, vzdělávání a virtuální svět 14. Závěrečné kolokvium

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Předmět povede studenty k promýšlení základních etických otázek spojených s výchovou a vzděláváním. Zaměří se nejenom na historický vývoj a proměny těchto otázek, ale také na současné výzvy a dilemata výchovy a vzdělávání v moderní a postmoderní době.
Studenti získají - znalosti o genezi základních etických otázek spoujených s výchovou a vzděláváním v dějinách - znalosti o výzvách výchovy v moderní a postmoderní době - schopnosti promýšlet etická dilemata výchovy a vzdělávání a diskutovat o nich
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Aktivní účast na prezenční části předmětu; studium jednoho z aktuálně doporučených odborných titulů, jeho prezentace a interpretace na kolokviu; atudium jednoho z aktuálně doporučených odborných titulů, jeho prezentace a interpretace na kolokviu.
Doporučená literatura
  • Arendt, H. Krize kultury. Praha: Mladá fronta, 2002.
  • CIPRO, M. Prameny výchovy. Praha, 1991.
  • Freud, S. O člověku a kultuře.. Praha, 1990.
  • JASPERS, K. Duchovní situace doby. Praha, 2008. ISBN 978-80-200-1646-1.
  • KANT, I. O výchově. Praha, 1931.
  • Komenský, J. A. Vševýchova. Praha, 1948.
  • Kratochvíl, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995.
  • Kratochvíl, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995.
  • Lipmann, M. Thinking in Education. Cambridge Univerzity Press, 2003.
  • MONTAIGNE, M. DE. Eseje. Praha, 1996. ISBN 80-85913-12-7.
  • NUSSBAUM, M. C. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Praha, 2017.
  • OWEN, R. Vybrané spisy. Praha, 1960.
  • PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
  • PESTALOZZI, J. J. Ze života a díla. Praha, 1968.
  • PLATÓN. Zákony. Praha, 1997. ISBN 80-86005-31-3.
  • ROUSSEAU, J. J. Emil čili o vychování. Olomouc, 1926.
  • TOLSTOJ, L. N. O výchově a vzdělání. Praha, 1973.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr