Předmět: Didaktika společenských věd II

« Zpět
Název předmětu Didaktika společenských věd II
Kód předmětu KFHS/K445
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktická reflexe souvislé pedagogické praxe. 2. Kontroverze ve výuce společenskovědních témat. 3. - 4. Eugen Fink: antinomie a dilemata výchovy - zřetel na základy společenských věd; 5. Osobnost žáka a možnosti rozvoje jeho klíčových kompetencí v rámci základů společenských věd (kognitivní a axiologická rovina společenskovědních témat). 6. Práce s chybou. 7. Efektivní metody a formy práce ve výuce občanské výchovy a společenských věd. 8. Role, kompetence a nároky na učitele společenských věd. 9. Diskuse, debata ve výuce společenských věd. 10. Práce s případovými studiemi. 11. Práce s filmem. 12. Práce s tématy moderní historie ve výuce společenských věd. 13. Úloha a možnosti učebnic ve výuce společenských věd; analýza vybraných stávajících učebnic 14. Návrhy vzdělávacích programů pro jednotlivé společenskovědní disciplíny.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Hlavním cílem předmětu je prohloubení znalostí o výuce občanské výchovy a společenských věd a o vybraných metodách a formách práce.
- znalosti o výuce kontroverzních občanských a kontroverzních témat - znalosti o vybraných efektivních metodách ve výuce občanských a společenských témat - schopnosti připravit a vést výuku prostřednictvím zkoumaných metod a forem
Předpoklady
KFHS/K403 - Didaktika společenských věd I
KFHS/K403
----- nebo -----
KFHS/K443

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Studenti v průběhu předmětu vytvářejí portfolio, v němž shromažďují veškeré písemné výstupy z jednotlivých lekcí. 1. student bude mít maximálně 2 omluvené absence 3. student při ústní zkoušce obhájí didaktickou analýzu a návrh dvou tematických celků ze dvou vybraných společenských věd
Doporučená literatura
  • Rámcově vzdělávací program základního vzdělávání. Praha, 2013.
  • Badegruber, B. Otevřené učení. Praha, 1999.
  • Belz, H. - Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, 2001.
  • CANFIELD, J. - WELLS, M. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí. Praha, 1995.
  • Dawson, Ch. Krize západní vzdělanosti. SPN Praha, 1991.
  • Filová,H.,Šimoník,O.,Švec,V. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
  • Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Portál Praha, 1997.
  • Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele OV a ZSV. Praha, 2014.
  • Kalhous, Z. Základy školní didaktiky. Olomouc, 1995.
  • kol. autorů. Rámcově vzdělávací program pro gymnázia. Praha, 2007.
  • Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál., 1996.
  • Pasch, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 1998.
  • Pelcová, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha, 2000.
  • Petty, G. Moderní vyučování. Praha, 1997.
  • Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Praha, 1994.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr