Předmět: Souvislá pedagogická praxe na SŠ

« Zpět
Název předmětu Souvislá pedagogická praxe na SŠ
Kód předmětu KFHS/K429
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka v rámci předmětu Základy společenských věd dle aktuálních časově tematických plánů konkrétní školy v době konání praxe. Používané didaktické prostředky - Rámcové vzdělávací programy - Kartičky z KRAU - Internet - Interaktivní tabule - Učebnice, učební texty pro výuku OV, ZSV

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem je umožnit studentům získat zkušenost s výukou vzdělávacího oboru Občanský a společenský základ, získat didaktické znalosti vzdělávacího obsahu předmětu Základy společenských věd. Vzhledem k charakteru a obsahu předmětu byly implementovány dílčí inovace, které budou směřovat k následujícímu: - porozumění situaci předmětu Občanská výchova v realitě základní školy - schopnosti didaktické analýzy před vlastními pedagogickými výstupy - plánování výuky konkrétních témat OV - reflexe hospitované výuky a vlastních pedagogických výstupů - spolupráce s provázejícím učitelem při přípravě a reflexi výuky, při řešení aktuálních pedagogických situací, při formulaci pedagogické výzvy v dalším rozvoji pedagogických kompetencí Předmět se ve větší míře soustředí na posílení a rozvoj konkrétních bodů jednotlivých kompetenčních skupin oblastí 1, 2. 4 a KRAU. - 1.1.1 Mám ve vyučovaných oborech znalosti a dovednosti, které mi umožňují efektivně plánovat a realizovat výuku. - 1.1.5 Orientuji se ve vztahu vyučovaných oborů a kurikula na ZŠ - 1.2.1 Srozumitelně a fakticky správně zprostředkuji obsah OV na ZŠ v souladu s jejich vzdělávacími potřebami. - 1.2.2 V rámci didaktické transformace využívám vhodné vyučovací metody a prostředky pro učení. - 1.2.3 - Zprostředkuji souvislosti mezi teorií, reálnými jevy a životní praxí včetně aktuálního dění. - 1.2.5 - pracuji s prostředím pro učení včetně virtuálního - 2.1 - Nastavuji cíle výuky s vedu k nastavování vlastních cílů také žáky - 2.4 - Efektivně vedu výuku s zjišťuji míru porozumění žáků ve vztahu k jejich potřebám - 2.5 - Reflektuji výuku a vyhodnocuji dosahování stanovených cílů. - 4.2 - Poskytuji a přijímám zpětnou vazbu a vedu k tomu také žáky a žákyně - 5.1 - Spolupracuji s provázejícím učitelem/provázející učitelkou
Studenti získají - znalosti konkrétního vzdělávacího obsahu - didaktické znalosti konkrétního vzdělávacího obsahu - dovednosti v přípravě na výuku předmětu Základy společenských věd - dovednosti ve vedení výuky předmětu Základy společenských věd - schopnosti reflexe vlastní výuky a sebereflexe v roli učitele předmětu Základy společenských věd Studující - aktivně pracují s konkretizací vzdělávacích cílů v konkrétním předmětu - obeznámí se intenzivněji s prací učitele občanské výchovy na základní škole - realizují vlastní pedagogické výstupy - prohlubují si dovednosti hospitovat, analyzovat a reflektovat pozorované vyučovací hodiny v konkrétním edukačním prostředí - prohlubují si znalosti o vzdělávacích cílech, vzdělávacím obsahu i o edukačních činnostech v rámci OV - nahlížejí na metodické a didaktické zprostředkování vzdělávacích cílů a vzdělávacího obsahu a OV, reflektují tyto pozorované činnosti - seznamují se se vzdělávacími potřebami žáků ZŠ - nacvičují poskytování zpětné vazby i rozvoj hodnotících a sebehodnotících kompetencí - diskutují při reflexí praxí o možnostech zlepšení edukačního prostředí.
Předpoklady
KFHS/K417 Přípravný seminář k pedagogické praxi KFHS/K419 - Souvislá pedagogická praxe na 2. stupni ZŠ

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Hospitace

V rámci souvislé pedagogické praxe na SŠ studenti absolvují: - 4 náslechové hodiny Občanské výchovy, jejich rozbor se cvičným učitelem - 8 hodin přímé výuky občanské výchovy a jejich rozbor se cvičným učitelem Zpracují povinné úkoly do portfolia pedagogické praxe: - záznamy hospitovaných hodin - záznamy o odučených hodinách - přípravy 8 hodin a veškeré výukové podklady, testy, pracovní listy, apod. - záznamy o nepřímé pedagogické činnosti v rámci praxe - autoevaluaci
Doporučená literatura
  • Rámcově vzdělávací program pro gymnáziální vzdělávaní. Praha, 2007.
  • Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2013.
  • Belz, H. - Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, 2001.
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha, 1994. ISBN 80-7178-083-9.
  • FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011.
  • Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele OV a ZSV. Praha, 2014.
  • Helus, Z. Pedagogicko-psychologické zdroje účinného vyučování. Praha, 1990.
  • Kyriacu, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 1996.
  • Pasch, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 1998.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr