|
Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Náslech v hodině OV na základní škole 2. Vyhodnocení náslechové hodiny, rozbor hospitačního protokolu 3. Návrhy dalších možných didaktických zpracování probírané látky z náslechové hodiny 4. Náslech v hodině SV na gymnáziu 5. Vyhodnocení náslechové hodiny, rozbor hospitačního protokolu 6. Návrhy dalších možných didaktických zpracování probírané látky z náslechové hodiny Používané didaktické prostředky - Hospitační protokol - Pedagogický deník (portfolio)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studující na základě hospitační činnosti s prací učitele občanské výchovy a společenských věd na různých typech škol a připravit je na jejich vlastní pedagogickou praxi. Vzhledem k charakteru a obsahu předmětu byly implementovány dílčí inovace, které budou směřovat k následujícímu: - porozumění situaci předmětů Občanská výchova a Základy společenských věd v realitě současné školy - porozumění výstavbě vyučovací jednotky vzhledem k obsahu konkrétních témat OV a ZSV - navázání kontaktu s provázejícím učitelem/provázející učitelkou pro další spolupráci v rámci souvislé pedagogické praxe Předmět se ve větší míře soustředí na posílení a rozvoj konkrétních bodů jednotlivých kompetenčních skupin KRAU: - 1.1.5 - Orientuji se ve vztahu vyučovaných oborů a kurikula na různých stupních vzdělávání - 2.2.1 - Poznávám žáky a žákyně, jejich vzdělávací potřeby a aktuální úroveň jejich kompetencí. Vědomě při tom pracuji s vlastními předsudky. - Oblast 2 - Plánování, vedení a reflexe výuky - Oblast 4 - Zpětná vazba a hodnocení
Studenti získají znalosti o vzdělávacím obsahu a činnostech v rámci občanské výchovy a společenských věd, schopnosti hospitace a reflexe hospitovaných hodin. Studující na základě hospitační činnosti - obeznámí se s prací učitele občanské výchovy a společenských věd na různých typech škol a připraví se na vlastní pedagogické výstupy - prohlubují si dovednosti hospitovat, analyzovat a reflektovat pozorované vyučovací hodiny v konkrétním edukačním prostředí - prohlubují si znalosti o vzdělávacích cílech, vzdělávacím obsahu i o edukačních činnostech v rámci OV a ZSV - nahlížejí na metodické a didaktické zprostředkování vzdělávacích cílů a vzdělávacího obsahu OV a SV a reflektují tyto pozorované činnosti - seznamují se se vzdělávacími potřebami žáků ZŠ a SŠ - pozorují průběh vyučovacích hodin, v němž edukační proces probíhá, diskutují při reflexí praxí o možnostech zlepšení edukačního prostředí Rozvíjené kompetence dle Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství: 1. Vyučované obory a jejich zprostředkování žákům a žákyním 1.1. Rozumím vyučovaným oborům a dále se v nich rozvíjím. 1.2. Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami. 2.2. Poznávám vzdělávací potřeby žáků a žákyň a plánuji výuku tak, aby každému žákovi a žákyni umožňovala aktivně se zapojit a dosahovat stanovených cílů. 2.5. Reflektuji výuku a vyhodnocuji dosahování stanovených cílů. 5.1. Spolupracuji s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu. 6.1. Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Aktivní účast na seminářích, vypracování hospitačního protokolu a didaktické zpracování zadaného tématu coby přípravy vyučovací jednotky na určeném typu školy.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Belz, H. - Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.
-
Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 2011.
-
Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele OV a ZSV.
-
Švec, V. et. al. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996.
|