Předmět: Filozofické strategie

« Zpět
Název předmětu Filozofické strategie
Kód předmětu KFHS/B398
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fišerová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
I. strategie: Diskursivní analýza vědění 1. Foucaultova archeologie a genealogie 2. Kritická diskursivní analýza: Fairclough, Wodak, Van Dijk. Studia dohledu: Lyon a Bauman, Goldschmit a Wu II. strategie: Mediální analýza publika 3. Frankfurtská škola a film: Benjamin, Adorno. Birminghamská škola a televize: Hall, Hebdige. 4. Teorie participace a sociální sítě: Jenkins, Bruns III. strategie: Sémiotická analýza významu 5. Naratologie a sémiotika: Jakobson, Propp, Lotman, Eco. Britská multimodalita Kress 6. Strukturalismus a sémiologie: Saussure, Lévi-Strauss, Barthes IV. strategie: Intertextuální analýza souvislostí 7. Intertextualita: Bachtin, Kristeva, Barthes 8. Dekonstrukce: Derrida. Recepční estetika: Eco, Ingarden

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět seznamuje se záměry a možnostmi strategického akademického psaní v oblasti současné systematické filozofie. Předmět nabízí přehledné srovnání a rozlišení hlavních sepcializací filozofického výzkumu. Na vybraných příkladech vysvětluje hlavní temtatické okruzy, výzkumné cíle a pracovní postupy v současném filozofickém zkoumání.
- znalosti hlavní specializací filozofického výzkumu - znalosti technických okruhů, výzkumných cílů a pracovních postupů v současném filozofickém zkoumání
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

1) Referát z vybraného textu prezentovaný v příslušné hodině semináře. Texty jsou k dispozici ve formátu .pdf na stránce předmětu v Moodlu. Referát představí terminologii a hlavní myšlenky vybraného textu a ukáže je v souvislostech díla daného filosofa a filosofické tradice. Délka prezentace 10 minut. Referující si připraví 2 otázky do diskuse. 2) Aktivní analýza textů a diskuse v semináři. Povolené jsou max. 3 absence. 3) Zkouška z probíraných témat proběhne formou kolokvia ve vypsaných termínech ve zkouškovém období
Doporučená literatura
  • Austin, J. Jak udělat něco slovy. Praha, 2000. ISBN 80-7007-133-8.
  • Balibar, E. Násilí a civilita. Praha: Rybka Publishers, 2017.
  • Benyovszky, Ladislav. Filozofická propedeutika I a II. Sofis 1999 a 2001.
  • Butler, J. Rámce války. Za které životy netruchlíme?. Praha, 2021.
  • Danto, Arthur. Svět umění. In: Ciporanov, Denis, Kulka, Tomáš (eds.): Co je umění?. 2010.
  • Deleuze, Gilles, Guattari, Félix. Co je to filosofie?. Praha: Oikoymenh, 1991.
  • Fišerová, M. Obraz a moc. Karolinum, Praha, 2015.
  • Foucault, M. Slova a věci. Archeologie humanitních věd.. Praha: Computer Press, 2020.
  • Hejduk, Tomáš, Pacovská, Kamila (eds.). Filosofie lásky a přátelství. Pavel Mervart, 2016.
  • Serres, Michel. Palečka. Esej o digitální revoluci.. Praha: Karolinum, 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr