Předmět: Občan a stát

« Zpět
Název předmětu Občan a stát
Kód předmětu KFHS/B386
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Arndt Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Člověk jako občan: status občana demokratické společnosti, aktivní občanství. Občanské / demokratické hodnoty a principy. Demokracie jako součást evropského dědictví: kdo tvoří a řídí demokratickou společnost? Jak demokracie vznikají, rozvíjejí se, fungují? Demokracie jako způsob života, jako hodnota - občanská práva, svobody a povinnosti. Svoboda jednání a jeho hranice. Totalita, tyranie, propaganda. Občanská společnost v moderním státě. Demokracie jako diskuze: demokratické způsoby řešení konfliktů a problémů. Demokracie v současném světě: rozvoj a ohrožení demokracie. Jak svět formuje podobu současných demokracií? Globální občanský sektor.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Kurz je založen na interaktivním přístupu reflektující demokratický systém a jeho problémy. Umožní studujícím pracovat s názorovou diverzitou, formovat a formulovat vlastní postoje při zkoumání demokracie, významů občanské společnosti a demokratických hodnot a principů. Studující budou mít možnost prozkoumat svůj vztah k roli občana, politickým systémům a aktuálním otázkám vztahující se k postavení světových demokracií v současném světě.
Student získá tyto odborné znalosti: - dokáže charakterizovat základní pojmy témat občan - občanská společnost - demokracie a její místo v současném světě - umí používat odpovídající odbornou terminologii - dokáže objasnit a na příkladech doložit základní principy a hodnoty demokratické společnosti - dokáže vysvětlit a na příkladech doložit problémy spojené s aktivním občanstvím v demokratické společnosti a problémy současných demokracií
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Rozbor portfolia studenta

Studenti v průběhu předmětu vytvářejí své portfolio, v němž shromažďují veškeré písemné výstupy z jednotlivých lekcí. Součástí předmětu je i aktivní participace studenta na vybraném projektu a zpracování dohodnutého písemného výstupu. Udělení zápočtu bude provedeno na základě předložení portfolia a prezentace projektu studentem.
Doporučená literatura
  • Bláha, P., Havlínová, I., Maškarinec, P., Vojtíšková, K. Politická participace: současné trendy, příležitosti a problémy jako inspirace pro Ústecký kraj. Ústí nad Labem, 2017.
  • Fukuyama, F. Konec dějin. Praha, 2002.
  • Heywood, A. Politologie. Plzeň, 2008.
  • Huntington, S. P. Střetcivilizací. Boj kultur a proměna světového řádu. Praha, 2001.
  • Kahne, J., Westheimer, J.. What kind of Citizen? The Politics of Educating for Democracy. Chicago, 2001.
  • Linek, L., Císař, O., Petrúšek, I., Vráblíková, K. Občanství a politická participace v České republice. Praha, 2018.
  • Timothy Snyder. Tyranie. Praha, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr