Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Diverzita a kontroverze ve společnosti 2. Kdy se společenské a politické téma stává kontroverzní; analýza problému 3. Modelová situace, diskuze: Práva jednotlivce - společenské dobro 4. Identita jedince a společenská diverzita 5. Modelová situace: Identita a společenská diverzita 6. Proč je diverzita a kontroverze důležitá v demokracii 7. Identifikace kontroverzních společenských témat 8. Práce s případovými studiemi: Střety životních rolí jedince 9. Jedinec a multikulturalismus: práce s texty 10. Interetnická realita v současné Evropě 11. Modelová situace, diskuze: Právo na azyl 12. Unipolarita v současném světě. 13. Případové studie: Mezinárodní hrozby, mezinárodní terorismus 14. Seminář na téma vybrané studenty
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je založen především na rozboru pojmu "kontroverzní témata", na interaktivním přístupu k tématům jednotlivých lekcí. Umožní studentům prostřednictvím modelových situací pracovat s názorovou diverzitou, formovat a formulovat vlastní postoje.
Studenti: - vysvětlí, analyzují a na konkrétních příkladech doloží základní pojmy (diverzita, kontroverze, kontroverzní společenská a politická témata, identita, multikulturalita, unipolarita) - identifikují současná kontroverzní společenská a politická témata a zdůvodní, proč jsou kontroverzní - analyzují zkoumané případové studie a modelové situace a reflektují vlastní postoje - v různých formách diskuse uplatňují práva účastníka diskuze a respektují práva druhých účastníků - identifikují a analyzují vybrané kontroverzní téma, prezentují je formou eseje, powerpointové a ústní prezentace
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
1. student bude mít maximálně 2 absence 2. student písemně analyzuje vybrané kontroverzní téma a provede rešerše odborné literatury a dalších zdrojů k tématu 3. student prezentuje formou powerpointové a ústní prezentace jedno z vybraných kontroverzních témat
|
Doporučená literatura
|
-
GIDDENS, A. Sociologie. Praha, 2001. ISBN 80-7203-124-4.
-
HESS, D. Controversy in the Classroom: the Democratic Power of Discussion. New York - London, 2009. ISBN 0-415-96228-5.
-
HEYWOOD, A. Politologie. Praha, 2008. ISBN 978-80-7380-115-1.
-
HUNTINGTON, S. P. Střet civilizací. Boj kultur a proměna světového řádu. Praha, 2001. ISBN 80-86182-49-5.
-
JIRÁSKOVÁ, V. Multikulturní výchova: Předsudky a stereotypy.. Praha, 2006. ISBN 80-87027-31-0.
|