Předmět: Úvod do didaktiky OV a SV

« Zpět
Název předmětu Úvod do didaktiky OV a SV
Kód předmětu KFHS/B378
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Arndt Tereza, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika oboru v systému pedagogických disciplín. 2. Uspořádání učiva vzdělávacích oborů Výchova k občanství (VO) a Občanský a společenskovědní základ (OSZ) v pedagogických dokumentech. Specifikum výchovy k občanství a společenských věd. 3. Klíčové prvky účinné vyučovací hodiny občanské výchovy a základů společenských věd. Didaktická analýza sociologického učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny. Didaktická analýza psychologického učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny. 4. Didaktická analýza politologického a právního učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny. 5. Didaktická analýza ekonomického učiva na základní a střední škole; rozbor ukázkové hodiny. 6. Jak učit filozofii? 7. Účinné vyučovací metody a formy práce v hodinách občanské výchovy a základů společenských věd. 8. Projekty a programy vhodné pro občanskou výchovu a základy společenských věd. 9. Analýza stávajících učebnic a výukových materiálů pro občanskou výchovu a základy společenských věd. 10. Osobnost žáka a možnosti rozvoje jeho klíčových kompetencí v rámci občanské výchovy a základů společenských věd (kognitivní a axiologická rovina společenskovědních témat). 11. Osobnost učitele a výzvy vzdělávacích oborů VO a OSZ.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem je seznámit studující se vzdělávacím obsahem Výchovy k občanství a Občanského a společenskovědního základu, se základními didaktickými znalostmi vzdělávacího obsahu společenskovědních předmětů, uvést je do základních témat oborové didaktiky společenských věd a občanské výchovy.
Studenti získají znalosti o vzdělávacím obsahu Výchovy k občanství a Občanského a společenskovědního základy a začnou si rozvíjet didaktické znalosti vzdlěávacího obshau společenskovědních předmětů a pedagogické dovednosti.
Předpoklady
Nejsou.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

1. student bude mít maximálně 2 omluvené absence 2. student vypracuje zadání úkolů do portfolia připravených pro jednotlivé semináře 3. student při rozhovoru obhájí písemné výstupy a přípravu vyučovací jednotky a portfolio vedené v průběhu předmětu
Doporučená literatura
  • Rámcově vzdělávací program pro gymnáziální vzdělávaní. Praha, 2007.
  • Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2013.
  • Učebnice Občanské výchovy - různé řady..
  • FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Petty, Ch. Moderní vyučování. Praha, 2013.
  • Průcha, J., Mareš, J., Walterová , E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
  • Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha, 2006. ISBN 80-7178-399-4.
  • VALENTA, J. a kol. Pohledy. Projektové vyučování. Praha, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr