Předmět: Evropa a národní státy

« Zpět
Název předmětu Evropa a národní státy
Kód předmětu KFHS/B373
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmíd Jan, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní informace ke kurzu (obsah, základní témata, literatura, požadavky). 2. Metodologický úvod I: Úskalí definice a spory o ní. Co je to národ (v anglosaském a středoevropském pojetí)? Co jej odlišuje od kmene etnika a rasy? Kdy národy vznikají? 3. Metodologický úvod II: Vznik národních států. Fáze nacionalizace (periodizace cesty k modernímu národu) a typologická charakteristika. Vztah národa a státu. 4. Metodologický úvod III: Zdroje a složky národotvorných procesů. Národy a nacionalismus. Nacionalizace české společnosti. 5. Nacionalismus I 6. Nacionalismus II 7. Fašismus, jako extrémní forma nacionalismu I 8. Fašismus, jako extrémní forma nacionalismu II 9. Je nacionalizace kladným procesem? Patriotismus vs. nacionalismus. 10. Jak překonat nacionalismus: Idea evropského sjednocování (Richard Coudenhove-Kalergi a Panevropské hnutí). 11. Evropská idea a evropská identita na ruinách národních států I. (Ortega y Gasset). 12. Evropská idea a evropská identita na ruinách národních států II. (Patočka, Sloterdijk). 13. Evropská idea a evropská identita: kulturní pilíře Evropy (Reale). 14. Postnacionální Evropa a občanská společnost (Müller, Ferrara).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Náplní kurzu je postihnutí historického procesu nacionalizace v evropském kontextu s ohledem na kritickou reflexi ke změnám, které tento proces s sebou přinesl. Tážeme se i po situaci, ve které se Evropa jako post-nacionální prostor nachází, jakou identitu svým občanům nabízí a s jakým historickým dědictvím čelí novým výzvám.
Student získat představu o příčinách, povaze a důsledcích procesu nacionalizace Evropy, dále o způsobu odvozování legitimity moderního národního státu, o jeho funkcích, struktuře a elitách, a v neposlední řadě i o krizi moderního národního státu a pokusech o její překonání. Student získá znalost o konceptech ideje Evropy a evropské občanské společnosti.
Předpoklady
Nejsou.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Student je hodnocen pomocí bodového systému. Ke splnění kurzu je třeba získat alespoň 30 bodů. 1) Účast na semináři 2/3 (10 bodů) 2) Seminární práce / referát (max. 20 bodů) 3) Zápočtový pohovor (max. 20 bodů)
Doporučená literatura
  • Coudenhove Kalergi, Richard N. Pan-Evropa. Praha, 1993.
  • Ferrara, Alessandro. Nedostatek soudnosti?: evropská a kosmopolitní otázka. Praha, 2012.
  • Holý, Ladislav. Malý český člověk a skvělý český národ. Praha, 2010.
  • Hroch, Miroslav. Na prahu národní existence. Praha, 1999.
  • Hroch, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody. Praha, 2009.
  • Hroch, Miroslav. V národním zájmu. Praha, 1996.
  • Kaiserová, Kristina - Olšáková, Doubravka (eds.). Patriotismus - Nacionalismus - Národovectví v Českých zemích. Ústí nad Labem, 2012.
  • Kořalka, Jiří. Češi v habsburské říši a v Evropě v letech 1815 ? 1914. Praha, 1996.
  • Lozoviuk, Petr. Etnicita a nacionalismus v diskurzu 20. století.. Praha, 2012.
  • Macura, Vladimír. Český sen. Praha, 1998.
  • Müller, Karel B. Evropa a občanská společnost. Praha, 2008.
  • Musil, Jan (ed.). Národ a Evropa v českém myšlení. Ústí nad Labem, 2015.
  • Ortega y Gasset, José. Evropa a idea národa. Praha, 1993.
  • Řezník, Miloš. Formování moderního národa. Praha, 2003.
  • Sloterdijk, Peter. Procitne Evropa?. Olomouc, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr