Předmět: PVK Filozofie médií

« Zpět
Název předmětu PVK Filozofie médií
Kód předmětu KFHS/B366
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pokorný Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Úvodní hodina: Technooptimismus vs. technopesimismus 2) Bytnost techniky: M. Heidegger 3) Extenze a tetráda mediální analýzy: M. McLuhan 4) Technologie, média, rychlost, válka: P. Virilio 5) Nová média: Lev Manovich 6) Gramofon, film, psací stroj: F. Kittler 7) Simulace, simulakrum a mizení reality: J. Baudrillard 8) Realita masmédií: N. Luhmann 9) Aparáty: M. Foucault, V. Flusser, G. Agamben 10) Čtvrtá revoluce: L. Floridi 11) Kritická teorie a média 12) Sémiotika a média 13) Závěr a shrnutí - prezentace výsledků

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit se s filosofickými teoriemi médií. Hlavním tématem není, co se v médií sděluje, ale co to média jsou, a jaký je jejich vztah ke společnosti a kultuře. Na rozdíl od sociologie nebo žurnalistiky se filosofie nezajímá o obsah a etiku sdělování informací, ale o podstatu médií jako prostředků tvorby informací. Filosofie médií vychází ze slavné věta M. McLuhana: "Medium is message". Samotné médium (obraz, zvuk, text, filmový pásek, kód, ...) je zprávou o lidské společnosti - o jejích způsobech komunikace, o sociálních vztazích, o vztahu ke skutečnosti. Během kurzu se naučíme: 1) orientovat se v základních pojmech jako média, multimédia, hypermédia, nová média, elektronická média, virtualita, atp.; 2) Analyzovat jednotlivé typy médií a jejich dopad na lidskou komunikaci a kulturu; 3) rozumět dějinám médií od pravěku do současnosti; 4) Seznámíme se s myšlenkami rozhodujících autorů z oblasti teorie médií: M. McLuhan, F. Kittler, L. Manovich, V. Flusser, P. Levinson, J. Baudrillard a další.
Obeznámenost se základními pojmy, otázkami a teorie filosofie médií Schopnost interpretace textů v oboru filosofie médií Schopnost aplikovat pojmy z filosofie médií na konkrétní mediální situaci
Předpoklady
Orientace v dějinách filosofie, zejména základní obeznámenost s myšlením dvacátého století. Předpokládá se seznámení s obecnou teorií médií v kurzu KPF B314 Mediální studia

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Aktivní práce v hodině - četba, analýza a diskuze textů Seminární práce na zadané téma
Doporučená literatura
  • Baudrillard, J. Simulacra and Simulation. Simulacra and Simulation, 1994.
  • Friedrich Kittler. Gramofon, film, typewriter. Praha: Karolinum, 2017.
  • Heidegger, M. Věda, technika, zamyšlení. Praha: Oikoymenh, 2009. ISBN 80-7298-083-1.
  • Krtilová, K., Svatoňová, K. Medienwissenschaft: Východiska a aktuální pozice německé filozofie a teorie médií.. Praha: Academia., 2016.
  • Virilio, P. Estetika mizení. Pavel Mervart, Červený Kostelec, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr