Předmět: PVK Etika současného umění

« Zpět
Název předmětu PVK Etika současného umění
Kód předmětu KFHS/B361
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Řebíková Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematický plán předmětu je následující: 1. Úvod do filosofického a etického myšlení 2. Co je to etika - etické teorie přehled 3. Co je to umění - současné umění 4. Umění jako kulturní jev 5. Vizuální kultura a současné umění 6. Vztah umění a etiky 7. Kdo je člověka a co je lidská důstojnost? 8. Problém osoby 9. Současný umělecký provoz - role diváka a její posun 10. Faktory ovlivňující změnu role diváka (postprodukce, vizuální kultura, institucionalizace) 11. Umělecké experimenty - současné participativní umění 12. Experimentování na lidech - oblasti, historie, metody 13. Etika současného umění - lidská důstojnost, slippery slope

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na téma současného umění a jeho aktuální proměny, které do popředí teoretického i praktického zájmu staví diváka a jeho roli v provozu současného umění. S divákem se v současném světě umění pracuje na mnoha úrovních a je s ním "počítáno" v kurátorských záměrech výstav, v doprovodných programech a ve všech myslitelných doprovodných uměleckých akcích, které se roli diváka věnují s nebývalou silou a intenzitou. V oboru kurátorství tento jev získal označení "edukativní obrat", ale zcela na místě je označení "obrat k divákovi". Kurz se na tyto proměny role diváka v současném umění zaměří a upozorní na podobnost uměleckých experimentů s jinými experimenty na lidech, které byli/jsou na hraně či za hranou etické přípustnosti. Kurz se bude věnovat tématům jako je lidská důstojnost a problematika kluzkého svahu (slippery slope).
Student získá přehled v základních etických teoriích, které bude umět aplikovat na témata současného umění. Osvojí si pojmovou výbavu potřebnou k rozumění etickým i estetickým problémům. Zvládne samostatně argumentovat. Osvojí si schopnost rozumět textům a samostatně v rámci etiky a estetiky argumentovat a uvažovat.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Ústní ověření orientace v probíraných tématech na základě písemné práce, jež bude věnována některému z probíraných témat.
Doporučená literatura
  • Kulka, T., Ciporanov, D., (eds.). Co je umění, Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený kostelec, 2010.
  • Sokol Jan. Etika a život. Pokus o praktickou filosofii. Praha, 2010.
  • Thompson Don. Jak prodat vycpaného žraloka za 12 miliónů dolarů. Zlín, 2010.
  • Vácha Marek. Základy moderní lékařské etiky. Praha, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr