Předmět: PVK Obecná teorie umění

« Zpět
Název předmětu PVK Obecná teorie umění
Kód předmětu KFHS/B360A
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Řebíková Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Garant: Mgr. Barbora Řebíková, Ph.D. Vyučující: doc. Mgr. Michaela Fišerová, M.A., Ph.D. Kontakt na vyučující: michaela.fiserova@ujep.cz Rozpis přednášek 1. Úvod do teorie umění a organizace výuky 2. Vidění a rozeznání umění. Aumont, Obraz. H. Vizuální gramotnost. J. Elkins a emoce v umění. T. Kulka a citové vydírání kýče. 3.-4. "Aura" originálu a otázka pravosti uměleckého díla. Falzum u W. Benjamina a T. Kulky. 5. Umění v totalitárních režimech. E. Michaud a "umění pro věčnost. Estetika Frankfurtské školy - kritika masového vkusu u T. W. Adorna a S. Kracauera - text k referátu: E. Michaud (2015): Barbarian Invasions. Cambridge The MIT Press. 6. Víra v obraz a zákaz zobrazení. B. Latour a Iconoclash: trojí konstrukce obrazu jako reprezentace světa. - text k referátu: Willem van Asselt Paul van Geest Daniela Müller Theo Salemink (2007): Iconoclasm and Iconoclash Struggle for Religious Identity. Leiden: Brill. 7. Vizuální kultura. W. J. T. Mitchell a obrat k obrazu. Obraz-text a Metaobraz. Belting: konec dějin umění, antropologie obrazu. - text k referátu: Mitchell, W. J. T. (2005): What do Pictures Want?. Chicago: University of Chicago Press. 8. Předsudky a limity porozumění. S. Worth a meze antropologie obrazu. Mediální zuřivost. O. Toscani a pohoršení nad mícháním žánrů 9. Vizuální stylizace v umění J. Berger a sociální konstrukce pohledu. N. Bryson: co je vizualita? M. Jay: vizuální režimy a umělecké slohy. 10. Vztah obrazu a "duše". R. Barthes a N. Mirzoeff o uměleckém portrétu a autoportrétu. text k referátu: Mirzeoff, N. (2011): The Right to Look. A Counterhistory of Visuality. Duke University Press. 11. Vztah obrazu a času. M. Merleau-Ponty a T. de Duve: rozdílná temporalita malby a fotografie. Metafora a metonymie času v umění. 12. Časovost a dějinnost obrazů. G. Didi-Huberman: ahistoričnost a anachronismus uměleckých obrazů. - 7. 5. 13. Závěrečné opakování

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na představení základních teorií umění a na získání přehledu o členění estetické problematiky na obecnou estetiku a obecnou teorii umění. Studenti získají přehled v základních kategoriích estetického myšlení a zejména v estetickém zkoumání umění. Kurz představí základní koncepce estetického zkoumání umění a porovná je s dalšími teoretickými přístupy k umění, na něž se zaměřuje obecná teorie umění. Zaměří se také na problematiku estetického prožitku současného uměleckého díla a téma současného vizuálního umění.
Student získá přehled o základních estetických teoriích. Osvojí si také pojmovou výbavu potřebnou k rozumění estetickým naukám. Zvládne samostatně argumentovat. Osvojí si schopnost rozumět textům a samostatně v rámci estetiky argumentovat a uvažovat.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Student získá zápočet za pečlivé přečtení jednoho z vybraných textů a za zpracování jeho výkladu do podoby referátu, který představí na příslušné hodině semináře. Délka referátu je 30 min. Referát o rozsahu 6 normostran bude odevzdán vyučující v den prezentace referátu v semináři. Literatura k přednáškám: FIŠEROVÁ, M. (2015): Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha: Karolinum. AUMONT, J. (2010): Obraz. Praha: AMU. MITCHELL, W. J. T. (1994): Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago: The University of Chicago Press WORTH, S. (1991): Obrazy nemohou říkat ne. In: Sborník filmové teorie. Angloamerické studie, Praha: ČFÚ Bryson. N. (1989): The Gaze in the Expanded Field. In: FOSTER, H. (ed.) (1988): Vision and Visuality. Seattle: Bay Press LATOUR B., Iconoclash. Is there a World Beyond Image Wars?. In: Latour, B., Weibel, P. (2002): Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press MERLEAU-PONTY, M. (1971): Oko a duch. Praha: Obelisk DIDI-HUBERMAN, G. (2003): Invention of Hysteria. London: The MIT Press. Berger, J. (2009) : O pohledu. Praha: FRA. Berger, J. (2016): Způsoby vidění.Praha: Labyrint. Worth, S. (1991): Obrazy nemohou říkat ne. In: Sborník filmové teorie. Angloamerické studie, Praha: ČFÚ. Belting, H. (2000): Konec dějin umění. Praha : Mladá fronta. Jay, M. (1989): Scopic Regimes of Modernity. In : Foster, H. (ed.) : Vision and Visuality. Seattle: Bay Press. Mirzoeff, N. (2018): Jak vidět svět. Praha : ArtMap. Mirzoeff, N. (2012): Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia. Barthes, R.(2005): Světlá komora. Praha: Fra. De Duve, T. (2004): Póza a momentka. In: Císař, K. (ed.): Co je to fotografie? Praha: Herrmann a synové. Didi-Huberman, G. (2012): Images Inspite of All. Chicago: University of Chicago Press. Mitchell, W. J. T. (2005): What do Pictures Want?. Chicago: University of Chicago Press. KESNER, L. (ed.) (1997): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha: H & H. MIRZOEFF, N. (ed.) (1998): The Visual Culture Reader. Routledge, London. POSPISZYL, T. (ed.) (1998): Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU. SARTRE, J.-P. (2010): The Imaginary: A Phenomenological Psychology of the Imagination. London: Routledge. RODIN, A. (1951): L'art. Entretiens réunis par Paul Gsell, Paris: Grasset. NELSON, R. S. (ed.) (2000): Visuality before (and beyond) the Rennaissance: seeing as others saw. Cambridge: Cambridge University Press. DIDI-HUBERMAN, G. (2006): Pred časom. Dejiny umenia a anachronizmus obrazov. Bratislava: Kalligram. DIDI-HUBERMAN, G. (2005): Confronting Images. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press. DIDI-HUBERMAN, G. (2002): L'image survivante. Histoire de l'art et temps des fantômes selon Aby Warburg. Paris: Minuit. DIDI-HUBERMAN, G. (2008): La ressemblance par contact. Archéologie, anachronisme et modernité dtanke l'empreinte. Paris: Minuit. LATOUR, B. (2003): Nikdy sme neboli moderní. Bratislava: Kalligram. LATOUR, B. (2005): Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network-Theory, Oxford: Oxford University Press. LATOUR, B., WOOLGAR, S. (1986): Laboratory Life. The Construction of Scientific Facts. Princeton: Princeton University Press. HARMAN, G. (2009): Prince of Networks. Bruno Latour and Metaphysics. Melbourne: Re Press. Elkins, J. (2009): Visual Literacy. London: Routledge. Elkins, J. (2001): Pictures and Tears. London: Routledge.
Doporučená literatura
  • BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. Praha, 1979.
  • GOMBRICH, Erich. Umění a iluze. Praha, 1985.
  • Goodman, Nelson. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007..
  • HENCKMANN, Wolfhart, LOTTER, Konrad. Estetický slovník. Praha: Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0478-8.
  • JANKOVIČ, Milan. Dílo jako dění smyslu. Praha, 1992. ISBN 80-7110-060-9.
  • KULKA, Tomáš. Umění a falzum: monismus a dualismus v estetice. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-0954-X.
  • Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Torst, Praha, 1994. ISBN 80-85639-17-3.
  • LIESSMANN, Konrad. Paul. Filozofie moderního umění. Olomouc, 2000. ISBN 80-7198-444-2.
  • LOTMAN, Juraj, Michajlovič. Štruktúra umeleckého textu. Bratislava, 1990. ISBN 80-222-0188-X.
  • MOKREJŠ, Antonín. Umění ? a k čemu?.. Praha, 2002. ISBN 80-7254-199-4.
  • PROKOP, Dušan. Obecná uměnověda. Stručný přehled a úvod. Praha, 1994. ISBN 80-85829-04-5.
  • ZICH, Otokar. Estetika dramatického umění. Praha, 1986. ISBN 3-7778-0155-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr