|
Vyučující
|
-
Fišerová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1/ 29. 9. Organizace výuky, úvod do současné etiky 2/ 6. 10. EXISTENCIÁLNÍ ETIKA VOLBY A VINY 3/ 13. 10. MYSTICKÁ ETIKA LIDSKOSTI A KRITIKA TOTALITARISMU 4/ 20. 11. ALTRUISTICKÁ ETIKA PÉČE A KRITIKA RASISMU 5/ 27. 10. MEZIKULTURNÍ ETIKA POHOSTINNOSTI A KRITIKA KOLONIALISMU 6/ 3. 11. TECHNOLOGICKÁ ETIKA PRÁCE A UMĚLÁ INTELIGENCE 7/ 10. 11. Zvaná přednáška dr. Ondřeje Krásy (FF, Univerzita Pardubice) na téma AI: Mezi nástrojem a živou bytostí 8/ 17. 11. Výuka se nekoná z důvodu státního svátku 9/ 24. 11. ENVIRONMENTÁLNÍ ETIKA ODPOVĚDNOSTI A OCHRANA PŘÍRODY 10/ 1. 12. MEZIDRUHOVÁ ETIKA SOUCITU A PRÁVA ZVÍŘAT 11/ 8. 12. SOCIÁLNÍ ETIKA SPRAVEDLNOSTI A LIDSKÁ PRÁVA 12/ 15. 12. LÉKAŘSKÁ BIOETIKA: OCHRANA ŽIVOTA A SVOBODNÁ VOLBA 13/ 5. 1. Předtermín závěrečného testu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s určujícími problémy a směry etiky20. a 21. století. Zdůrazňuje reakci eticky zaměřených myslitelů na trauma holokaustu a totalitairsmů 20. století, s níž se pojí zásadní přehodnocení otázek svobodné volby, jednání v mezní situaci, tváře druhého, kolektivní viny, banality zla aj. Předmět dále upozorňuje na to, že etika druhé poloviny 20. století je formována potřebou reagovat na problémy měnícího se globalizovaného multikulturního světa, v němž se kladou otázky po možném řešení traumat způsobených násilím kolonialismu a hegemonie, ale také rasismu, šovinismu, sexismu, ageismu a předsudků vztažených k normativní představě genderu a sexuální orientace. Předmět se dotýká i otázek sociální regulace možnosti života a smrti, enviromentální krize a lidského vztahu k přírodě obecně a k zvířeti zvlášť.
Znalosti - určujících problémů a směrů etiky 20. a21. století - reakcí eticky zaměřených myslitelů na trauma holokaustu a totalitarismů 20. století - problémů měnícího se globalizovaného multikulruního světa Dovednosti - orientace v problémech měnícího se globalizovaného světa - kritická orientace v otázkách sociální regulace možnosti života a smrti, environmentální krize a lidského vztahu k přírodě obecně a k zvířeti zvlášť
|
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej
Podmínky absolvování předmětu: 1) Závěrečné zkoušení formou písemného testu, který se bude konat v předtermínu a ve vypsaných termínech ve zkouškovém období. Zájemci můžou nahradit písemný test prezentací referátu jednoho z vybraných textů v příslušné hodině semináře. Prezentace musí shrnout hlavní myšlenky díla, definovat hlavní pojmy a vysvětlit problematiku na vybraném příkladu. Délka prezentace min. 20 minut, poté následuje diskuse se studenty a vyučující. V rámci předmětu bude prostor pro maximálně 1 referát v hodině, tzn. max. 9 referátů za semestr. 2) Aktivní analýza textů a diskuse v semináři. Povolené jsou max. 3 absence.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Arendt, H. Krize kultury. Praha: Mladá fronta, 2002.
-
Burgatová, F. Svoboda a neklid zvířecího života. Praha: Karolinum, 2018.
-
Butler, J. Rámce války. Za které životy netruchlíme?. Praha, 2021.
-
Derrida, J. The Animal that Therefore I Am. Fordham University Press, 2008.
-
Foucault. Dějiny sexuality. Praha, 1999.
-
Jaspers Karl. Otázka viny. Praha: Mladá fronta, 1969.
-
Jonas, H. Princip odpovědnosti. Praha, 1997. ISBN 80-86005-06-2.
-
Lévinas, E. Totalita a nekonečno. Praha: Oikoymenh, 2020.
-
Todorov, T. V mezní situaci. Praha: Mladá fronta, 2000.
|