Vyučující
|
-
Fišerová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod do etiky současného světa. Trauma holokaustu a totalitarismů 20. století. Odůvodnění požadovat pro současnou etiku skeptická východiska. Revize lidských práv a lidské přirozenosti. Kritika hegemonie, rasismu, sexismu, homofobie. Enviromentální krize. Komplexní apel na proměná lidského jednání. 2) Etika viny. Karl Jaspers a otázka kolektivní viny. Hannah Arendt a banalita zla. Etické předpoklady násilí z hlediska asymetrického vztahového modelu. Zdůrazňování aspektu provinění a jeho absolutizace jako možné prevence proti podléhání násilí. 3) Etika svobodné volby. Jean-Paul Sartre a existencialismus. Tzvetan Todorov a možnosti jednání v mezní situaci. Hrdinství, sebeobětování, sebevražda. Rozdíl mezi egoismem a altruismem na pozadí priorit hodnotové etiky. Dvojí limit exiologie: hodnotový relativismus a etický absolutismus. 4) Etika odpovědnosti. Hans Jonas. Budoucnostní rozměr odpovědnosti a jeho porovnání s tradičními východisky při uvažování o odpovědnosti. Bernard Stiegler. Kritika techniky a jeho vztahu k planetárnímu rozměru odpovědnosti. 5) Etika druhého. Emmanuel Lévinas. Vlivy židovské myšlenkové tradice na kritiku západní civilizace. Tvář druhého. Totalita a nekonečno. Limity Lévinasovy lidskosti. 6) Etika ohleduplného dialogu. Jean-Francois Lyotard. Alterita a pluralita. Pře a rozepře: vztahová symetrie a asymetrie v etice dialogu. Multikulturalismus jako vzájemná diskuse překonávající rasismus a kolonialismus. Homi Bhabha. Inkluze a mimikry: odůvodnění kritiky civilizačních poměrů. Antropologické předpoklady etiky dialogu jako podmínka uvažování o nápravě sociálních vazeb. 7) Bioetika a biomoc. Georges Canguilhem. Normální a patologické. Michel Foucault. Diskurs, dispozitiv, dohled. Diskursivní regulace populace z hlediska narození, zdraví a nemoci, sexuality, úmrtí. Otázka předpisu nukleární rodiny. Právo na interrupci, homosexuální sňatek a rodičovtství. 8) Etika subverze. Simone de Beauvoir a feminismus, Judith Butler a hnutí LGBT+. Normativní předsudky vůči problematice gender a queer. Xenofobie. Nezajištěné životy a jeich ochrana. Ohleduplnosti a diskursivní přijetí jinakosti jako možnost východiska ze společenské krize. 9) Etika daru a odpuštění. Jacques Derrida. Dekonstrukce síly zákona. Holokaust, terorismus a odpuštění neodpustitelného. Dar smrti: oběť eutanázie, trest smrti. Francesco Vitale. Pragmatický paradox a praktická etika. 10) Etika lidsko-zvířecíh vztahů. Jacques Derrida. Dekonstrukce lidské suverenity ve vztahu k animalitě. Zvíře jako bestie, bytost zlá a méněcenná? Otázka zvířecích "práv", vegetariánství a veganství. Donna Harraway. Domácí mazlíčci a "polidštění" vybraných druhů zvířat. Analogie mezi zoo a vězením 11) Enviromentální etika. Gilles Deleuze. Kritika globálního kapitalismu a racionálního intelektualismu. Stávání-se jiným. Mnohost "já" místo subjektu. Aliance a symbiózy živého. Florence Burgat. Důležitost intuice, emocionální inteligence empatie ve vztahu s živými bytosmi. 12) Shrnující kolokvium.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s určujícími problémy a směry etiky20. a 21. století. Zdůrazňuje reakci eticky zaměřených myslitelů na trauma holokaustu a totalitairsmů 20. století, s níž se pojí zásadní přehodnocení otázek svobodné volby, jednání v mezní situaci, tváře druhého, kolektivní viny, banality zla aj. Předmět dále upozorňuje na to, že etika druhé poloviny 20. století je formována potřebou reagovat na problémy měnícího se globalizovaného multikulturního světa, v němž se kladou otázky po možném řešení traumat způsobených násilím kolonialismu a hegemonie, ale také rasismu, šovinismu, sexismu, ageismu a předsudků vztažených k normativní představě genderu a sexuální orientace. Předmět se dotýká i otázek sociální regulace možnosti života a smrti, enviromentální krize a lidského vztahu k přírodě obecně a k zvířeti zvlášť.
Znalosti - určujících problémů a směrů etiky 20. a21. století - reakcí eticky zaměřených myslitelů na trauma holokaustu a totalitarismů 20. století - problémů měnícího se globalizovaného multikulruního světa Dovednosti - orientace v problémech měnícího se globalizovaného světa - kritická orientace v otázkách sociální regulace možnosti života a smrti, environmentální krize a lidského vztahu k přírodě obecně a k zvířeti zvlášť
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej
1) Referát v semináři Referát z vybraného textu prezentovaný v příslušné hodině semináře. Texty jsou k dispozici ve formátu .pdf na stránce předmětu v Moodlu. Referát představí terminologii a hlavní myšlenky vybraného textu a ukáže je v souvislostech díla daného filosofa a filosofické tradice. Délka prezentace 15 minut. Referující si připraví 2 otázky do diskuse. 2) Aktivní účast na seminářích Četba, analýza textů a diskuse v semináři. Povolené jsou max. 3 absence.
|
Doporučená literatura
|
-
Arendt, H. Krize kultury. Praha: Mladá fronta, 2002.
-
Burgatová, F. Svoboda a neklid zvířecího života. Praha: Karolinum, 2018.
-
Butler, J. Rámce války. Za které životy netruchlíme?. Praha, 2021.
-
Derrida, J. The Animal that Therefore I Am. Fordham University Press, 2008.
-
Foucault. Dějiny sexuality. Praha, 1999.
-
Jaspers Karl. Otázka viny. Praha: Mladá fronta, 1969.
-
Jonas, H. Princip odpovědnosti. Praha, 1997. ISBN 80-86005-06-2.
-
Lévinas, E. Totalita a nekonečno. Praha: Oikoymenh, 2020.
-
Todorov, T. V mezní situaci. Praha: Mladá fronta, 2000.
|