Předmět: Mediální studia

« Zpět
Název předmětu Mediální studia
Kód předmětu KFHS/B314
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pokorný Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Úvod 2) Základní pojmy I. Médium, extenze, obsah, forma, komunikace, technologie 3) Základní pojmy II. Masmédia, masová společnost. 4) Základní pojmy III. Hypermédia, medialita, nová média. 5) Základní pojmy IV. Kyberprostor, virtualita a realita. 6) Dějiny médií I. Obraz, zvuk, znak, rituál, artefakt. 7) Dějiny médií II. Od slova k písmu. 8) Dějiny médií III. Od knihtisku k elektrickým médiím. 9) Dějiny médií IV. Od elektrických médií k digitálním. 10) Funkce a souvislosti I. Média a sociální systém. 11) Funkce a souvislosti II. Média a politika. 12) Funkce a souvislosti III. Média a osobnost. 13) Funkce a souvislosti IV. Média a etika. 14) Diskuse.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení se základními pojmy a problémy teoretické analýzy a kritického přístupu k médiím. V kurzu se zaměříme na tři základní oblasti: 1) základní pojmy teorie médií; 2) dějiny médií; 3) funkce a souvislosti. Seznámíme se jak s tradiční analýzou médií, která je zaměřená na obsah a založená na komunikačním modelu (vysílač-zpráva-publikum), tak se základy pokročilého přemýšlení o médiích, které vychází z pojetí média jako zprávy (medium is message). Rozebereme vztah mezi medialitou a utvářením lidské kultury obecně a promyslíme úlohu různých typů médií v jednotlivých obdobích lidských dějin. Zaměříme se na problém sociálních, politických, ekonomických a kulturotvorných funkcí médií.
Student/ka se orientuje v oblasti teorie médií, umí interpretovat a psát odborné texty v této oblasti, dokáže smysluplně argumentovat a umí vysvětlit vztah mezi médii a kulturou.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Pravidelná práce v hodině - příprava a rozbor textů Účast na společných diskusích Psaní eseje.
Doporučená literatura
  • Jirák, Koplová. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-466-3.
  • Luhmann, N. Realita masmédií. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2333-9.
  • Manovich, L. Jazyk nových médií. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím? Extenze člověka. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr