Předmět: Antická a středověká filozofie

« Zpět
Název předmětu Antická a středověká filozofie
Kód předmětu KFHS/B306
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konrádová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod: předpoklady pro vznik filosofie v antickém Řecku v 6. st. př. n. l.; kulturní a náboženské pozadí vzniku filosofie; mýtus a logos; filosofický přístup ke světu. 2.Presókratici: arché a řád světa (Miléťané, Parmenidés, Hérakleitos, Pythagoras, Empedoklés, Anaxagoras, atomisté); totožnost a různost; vztah myšlení a bytí; možnosti a meze lidského poznání (Xenofanés, Démokritos). 3. Sofisté a Sókratés: sofistický relativismus: relativismus poznání a relativismus hodnot; výchova k občanské zdatnosti a učitelnost areté; rozlišení fysis a nomos; Sókratés jako historická a literární postava; sofistický vs. sókratovský způsob vedení rozhovoru; etický intelektualismus; sókratovské "vím, že nic nevím"; Sókratův soudní proces. 4. Platón: metafysika a epistemologie: rozdíl mezi věděním a míněním; vědění jako rozpomínání; platónská podobenství (význam příměrů slunce, přímky a jeskyně v dialogu Ústava; odlišení idejí a jednotlivin; výklad idejí v Platónových dialozích; etika a politika: pojetí duše a požadavek "péče o duši"; otázka spravedlnosti v dialogu Ústava; politické modely dialogů Ústava a Zákony; klasifikace ústavních typů. 5. Aristotelés: metafysika a epistemologie: Aristotelova "první filosofie"; výklad změny a pohybu z hlediska dynamis a energeia a z hlediska hylé a morfé; úsia a akcidenty; akcidentální a substanciální změna; etika a politika: dobrý život a areté; etická a rozumová zdatnost; člověk jako tvor politický; klasifikace ústav a nejlepší ústava. 6. Hellénismus a myšlení pozdní antiky: filosofické myšlení v novém kulturním a politickém kontextu; stoikové; epikurejci; skeptikové; dědictví klasické řecké filosofie u novoplatóniků; Plótinos. 7. Nástup křesťanství: dialog mezi křesťanstvím a pohanstvím, patristika (Justin, Tertullián, Klement Alexandrijský, Órigenés); hledání vztahu mezi filosofií a vírou (Tertullián a Augustin). 8. Sv. Augustin: symbióza křesťanského náboženství a platónské filosofie; filosofická témata: čas, dějinnost (obec pozemská a obec Boží), etika (dvojí predestinace a nauka o milosti, problém svobodné vůle), poznání (teorie iluminace). 9. Raný středověk: Boethius, Jan Filoponos, Jan Scotus Eriugena, Anselm z Canterbury (snaha o rozumové podepření pravd víry, ontologický důkaz boží existence), Petr Abelard (scholastická metoda, spor o universalia). 10. Arabská a židovská filosofie; šíření řecké vzdělanosti na latinský západ prostřednictvím překladů ve 12. st., recepce Aristotela; vznik univerzit, organizace univerzitního studia; intelektuální úloha mnišských řádů (dominikáni, františkáni). 11. Vrcholný středověk: Albert Veliký, Bonaventura, Tomáš Akvinský; Tomášova syntéza křesťanství a aristotelismu, důkazy boží existence (pět cest); řešení problému universalií. 12. Pozdní středověk: via antiqua vs. via moderna, Vilém Ockham ("Ockhamova břitva", nominalistická pozice ve sporu o universalia, důsledky nominalismu pro pojetí vědy) 13. Středověké vs. renesanční myšlení: renesance antické vzdělanosti v 15. - 16. st., Mikuláš Kusánský.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na seznámení s dějinami antické a středověké filosofie a na systematický výklad klíčových témat z oblasti ontologie, epistemologie a etiky, která jsou formulována antickými mysliteli. Teoretický výklad je v semináři doplněn o práci s primárními texty.
Výstupy z učení: student získá tyto odborné znalosti: - dokáže se orientovat ve filosofickém myšlení antiky a středověku - umí používat odbornou terminologii - dokáže číst a interpretovat primární filosofické texty - dokáže vztáhnout poznatky získané četbou textu k teoretickým znalostem dějinného a systematického přehledu antické a středověké filosofie
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Esej

Kurz je zakončen zkouškou ve formě písemného testu. Test má podobu otevřených otázek, na které je třeba aktivně formulovat odpovědi. Ověřují se znalosti odpovídající obsahu přednášek a doporučené literatury. Součástí testu je také interpretace krátkého textového úryvku ze seminární četby.
Doporučená literatura
  • Aristotelés. Etika Nikomachova. Praha, 1996.
  • Aurelius Augustinus. Vyznání. Praha, 1992. ISBN 8017-480-3.
  • Heinzmann, R. Středověká filosofie, Olomouc. Olomouc, 2000. ISBN 80-7021-131-8.
  • Hussey, E. Presokratici, Rezek, Praha. 1997.
  • Kenny, A. Tomáš Akvinský, Praha. 1993.
  • Platón. Ústava. Praha, 1996.
  • Ricken, F. Antická filosofie. Olomouc, 1999. ISBN 80-7182-092-X.
  • Sousedík, S. Jsoucno a bytí; Křesťanská akademie. Praha, 1992. ISBN 80-900615-8-3.
  • Svoboda, K. Zlomky předsokratovských myslitelů. Praha, 1989.
  • Tretera, J. Nástin dějin evropského myšlení. Paseka, 1999. 1999.
  • VERNANT, J. P. Počátky řeckého myšlení. Praha, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr