Předmět: Dějiny filozofie I: Antika

« Zpět
Název předmětu Dějiny filozofie I: Antika
Kód předmětu KFHS/B167
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konrádová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod: předpoklady pro vznik filosofie v antickém Řecku v 6. st. př. n. l.; kulturní a náboženské pozadí vzniku filosofie; mýtus a logos; filosofický přístup ke světu. 2. Presókratici: nejstarší řecké myšlení, periodizace; doxografie a problém dochovanosti; otázky prvních myslitelů. 3. Přírodní filosofie: arché a řád světa (Miléťané, Parmenidés, Hérakleitos, Pythagoras, Empedoklés, Anaxagoras, atomisté); totožnost a různost; vztah myšlení a bytí; možnosti a meze lidského poznání (Xenofanés, Démokritos). 4. Sofistika: úloha slova ve veřejném životě; rétorika a moc řeči; výchova k občanské zdatnosti a učitelnost areté; sofistický relativismus: relativismus poznání a relativismus hodnot; rozlišení fysis a nomos; politická a etická témata v sofistice. 5. Sókratés: historická a literární postava; sofistický vs. sókratovský způsob vedení rozhovoru: eristika vs. elenktika; etický intelektualismus; sókratovské "vím, že nic nevím"; soudní proces (Apologie); následovníci Sókrata. 6. Platón: způsob Platónova psaní: forma dialogu; nepsaná nauka a Tübingenská škola; dialogický charakter rozumění (Gadamer); forma a téma dialogů; Platónova kritika sofistů. 7. Platónská metafysika a epistemologie: rozdíl mezi věděním a míněním (epistémé a doxa) v Platónových dialozích ("hodina geometrie" v dialogu Menón); vědění jako rozpomínání (anamnésis); platónská podobenství (význam příměrů slunce, přímky a jeskyně v dialogu Ústava; otázka ti esti; odlišení idejí a jednotlivin; výklad idejí v Platónových dialozích; problém chórismu. 8. Platón: etika a politika; pojetí duše a požadavek "péče o duši"; otázka spravedlnosti v dialogu Ústava; politické modely dialogů Ústava a Zákony; klasifikace ústavních typů. 9. Aristotelés: filosofická metoda; rozdělení filosofických disciplín a základy vědy; polemika s filosofickými předchůdci; logika; kategorie: úsia a akcidenty. 10. Aristotelská metafysika a epistemologie: Aristotelova "první filosofie"; výklad změny a pohybu z hlediska dynamis a energeia a z hlediska hylé a morfé; akcidentální a substanciální změna; výklad příčinnosti; aristotelský obraz fysikálního světa. 11. Aristotelés: etika a politika; dobrý život a areté; etická a rozumová zdatnost; člověk jako tvor politický (zóon politikon); klasifikace ústav a nejlepší ústava. 12. Hellénismus a myšlení pozdní antiky: filosofické myšlení v novém kulturním a politickém kontextu; stoikové; epikurejci; skeptikové. 13. Dědictví klasické řecké filosofie u novoplatóniků; Plótinos.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na seznámení s dějinami antické filosofie a na systematický výklad klíčových témat z oblasti ontologie, epistemologie a etiky, která jsou formulována antickými mysliteli. Přehledový výklad z přednášek je doplněn o seminární četbu, která na konkrétních ukázkách z primárních textů doplňuje, zpřesňuje a prohlubuje porozumění základním tématům.
Student/ka získá tyto odborné znalosti: - dokáže charakterizovat specifika filosofie jako svébytné disciplíny - umí používat odbornou terminologii - dokáže objasnit základní filosofické pojmy - rozlišuje hlavní směry filosofického tázání - dokáže charakterizovat vybrané filosofické problémy v jednotlivých oblastech filosofického bádání dokáže zařadit nejdůležitější problémy jednotlivých filosofických disciplín do historického kontextu.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Esej

Kurz je zakončen zkouškou. Zkouška sestává z obhajoby písemné práce a z ústního zkoušení na základě látky probírané na přednáškách. Písemná práce má rozsah 5 normostran (cca 9.000 znaků), témata budou zadána přednášející. Otázky k ústnímu zkoušení budou formulovány na základě přednesených témat. Další požadavky: 75% aktivní účast na semináři.
Doporučená literatura
  • Aristotelés. Metafyzika; Rezek. Praha, 2008. ISBN 80-86027-27-9.
  • Graeser, A. Řecká filosofie klasického období, Oikúmené, Praha. 2000.
  • Heidegger, M. Aristotelova Met. IX,1-3. Praha, 2000. ISBN 80-7298-042-4.
  • Heidegger, M. Aristotelova Metafyzika IX, 1-3 OIKÚMENÉ, Praha. 2001.
  • Hussey, E. Presokratici, Rezek, Praha. 1997.
  • Kirk, G.S., Raven, J.E., Schofield, M. (eds.). Předsókratovští filosofové. Praha, 2004.
  • Lear, J. Aristotelés. Touha rozumět. Praha, 2016.
  • Long, A. Hellénistická filosofie. Praha, 2003. ISBN 80-7298-077-7.
  • Platón. Sebrané spisy. Praha, 2003. ISBN 80-7298-067-X.
  • Platón. Spisy I-V. Praha, 2003.
  • Platón. Ústava. Praha, 1996.
  • Platón. Ústava. Praha, 2003.
  • Ricken, F. Antická filosofie. Olomouc, 1999. ISBN 80-7182-092-X.
  • Schmidinger, H. Úvod do metafyziky; OIKOYMNEH. Praha, 2012. ISBN 978-80-7298-417-6.
  • Svoboda, K. Zlomky předsokratovských myslitelů. Praha, 1989.
  • Vernant, J.-P. Počátky řeckého myšlení. Praha, 1993. ISBN 978-80-7298-393-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr