Předmět: PVK Ancient Philosophy in Contemporary Dialogue

« Zpět
Název předmětu PVK Ancient Philosophy in Contemporary Dialogue
Kód předmětu KFHS/B148
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Konrádová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Introduction 2. The beginning of philosophical thought in Greece 3. The Presocratics: Heraclitus and Parmenides 4. The Sophists and the power of speech 5. Socrates without Plato & Plato's Socrates 6. Plato's life and works 7. Plato: The Republic 8. Plato on poetry and myth 9. Aristotle's life and works 10. Aristotle on substance and causes 11. Aristotle on virtue and good life 12. Hellenistic schools 13. Late antiquity: Plotinus

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
The course aims to provide students with a contemporary discussion about the nature of philosophical thinking in antiquity. The course is taught in English, allowing students to practice their ability to understand and actively communicate in a foreign language. The basis for the course work is philosophical podcasts produced by Peter Adamson's project History of Philosophy without any Gaps (online at www.historyofphilosophy.net). The use of this medium enables students to engage in a lively discussion about the ideas, lives and historical context of the major philosophers as well as the lesser-known philosophical figures. The scope of the podcast series demonstrates the continuity and thematic interconnection of ancient thought and helps to recognise the characteristic features of relevant philosophical authors of that period. Course work consists of listening to selected podcasts, identifying and formulating key ideas and collective discussion. Audio work is supplemented with references to primary texts.
Can understand the main ideas of spoken presentation on academic topics, including technical discussions in his/her field of specialisation. Can interact with podcasts, engage in a discussion and explain a topical issue. Can produce clear and well-structured text on a particular philosophical topic.
Předpoklady
English B1 - B2 level

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Students earn credit under the following conditions: - active participation in the seminar, listening to English podcasts, analysis and discussion on particular philosophical topics - oral presentation on one of the discussed philosophical issues (alternatively written paper of approximately 500 words, i.e. 2 standard pages / 3.600 characters).
Doporučená literatura
  • Adamson, P. Classical Philosophy: A history of philosophy without any gaps I. Oxford, 2014.
  • Adamson, P. Philosophy in the Hellenistic and Roman Worlds: A History of philosophy without any gaps II. Oxford, 2015.
  • J. Warren, F. Sheffield (eds.). The Routledge Companion to Ancient Philosophy. New Yorkd. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr