Předmět: Četba z filozofie vědy

« Zpět
Název předmětu Četba z filozofie vědy
Kód předmětu KFHS/B143
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klouda Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod. Thomas Kuhn a filozofie vědy 20. století. Struktura vědeckých revolucí - předmluva. 2. Struktura I. Dějiny vědy jako zdroj nového obrazu vědy; struktura knihy. 3. Struktura II-III. Cesta k normální vědě a povaha normální vědy. 4. Struktura IV-V. Normální věda jako řešení skládaček; priorita paradigmatu. 5. Struktura VI-VII. Anomálie a vynoření nových objevů; krize a vynoření nových teorií. 6. Struktura VIII. Odpověď na krizi; role protipříkladů. 7. Struktura IX. Povaha a nutnost vědeckých revolucí. 8. Struktura X. Revoluce jako změny světonázoru. 9. Struktura XI-XII. Neviditelnost revolucí a role učebnic. Výsledek revoluce. 10. Struktura XIII. Vědecké revoluce a pokrok. 11. "Dodatek" 1-3. Problém paradigmatu: paradigma jako soustava skupinových závazků a jako příklad. 12. "Dodatek" 4-7. Vztah konstrukce a intuice, nesouměřitelnost a relativismus, vědeckost. 13. Další vývoj: pozdější Kuhn, Lakatos, Feyerabend, vědozpyt.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Doplnění a rozšíření k souběžné vyučované přednášce Filozofie vědy. Souvislá četba mimořádně významné práce Thomas Kuhna - přičemž práce je založena na domácí četbě a v hodině jsou diskutovány klíčové pasáže a vznikající otázky a problémy.
Úspěšný absolvent kursu bude schopen vést na začátečnické úrovni seminární četbu probíraného textu - a zlepší se v dovednosti vést seminární četbu jakéhokoli textu. Bude lépe rozumět Kuhnově pozici a problémům, které jeho text přináší. Bude schopen na elementární úrovni vyučovat Kuhnovskou problematiku (v rozsahu 2-3 hodin). Bude lépe připraven k dalšímu studiu souvisejících témat.
Předpoklady
studenti musí být schopni číst anglicky (cca 15-20 stránek týdně) a připravit si doma mírně obtížný text

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka (tolerovány dvě absence), soustavná domácí příprava (analytická četba), aktivní účast v semináři,1x za semestr shrnutí z předcházejícího semináře.
Doporučená literatura
  • Bird, A. Thomas Kuhn. Chesham, 2000.
  • Hoyningen-Huene, P. Reconstructing Scientific Revolutions: Thomas S. Kuhn's Philosophy of Science. Chicago, 1993.
  • Kuhn, T., S. Sturktura vědeckých revolucí. Praha, 2019.
  • Kuhn, T., S. The Road since Structure. Chicago, 2000.
  • Kuhn, T., S. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago, 2012.
  • Lakatos, I., Musgrave, A. (edd). Critism and the Growth of Knowledge. Cambridge, 1970.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr