Předmět: PVK Propaganda, manipulace a média

« Zpět
Název předmětu PVK Propaganda, manipulace a média
Kód předmětu KFHS/B061A
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Charvátová Denisa, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Propaganda 2. Propagandistické působení médií 3. Prostředky manipulace a persvaze 4. Propaganda nacistického Německa 5. Antisemisitmus 6. Sovětská propaganda 7. Dezinformace 8. Fake news a hoaxy 9. Konspirační teorie 10. Vliv sociálních médií 11. Informační a sociální bubliny 12. Nedůvěra v média 13. Jak se bránit dezinformacím

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Kurz Propaganda, manipulace a média se zaměřuje na manipulativní a persvazivní působení médií ve společnosti, resp. roli médií v tomto procesu. Cílem kurzu bude představení historického působení propagandy a manipulace a jejich kořenů. Následně bude výklad věnován současným technikám, které dominují ve veřejném diskurzu, především pak v prostředí sociálních médií, a kritickému přístupu k jejich působení.
Student schopen porozumět významům manipulace, propagandy a přesvědčování prostřednictvím médií a je schopen vnímat současné techniky objevující se ve společnosti. Umí charakterizovat vliv sociálních médií na tyto procesy a kriticky k nim přistupovat, resp. ví, jak se jim bránit.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Pro úspěšné ukončení předmětu je vyžadována průběžná prezentace na předem zadané téma z oblasti zaměření kurzu, aktivita v hodinách a četba a diskuse nad zadanou literaturou. U referátu je hodnoceno: a) Dodržení stanového časového limitu b) Způsob odprezentování c) Handout (ten je odevzdán v elektronické podobě) d) Zdroje e) Příprava na diskuzi Student má možnost získat celkem 10 bodů. K možnosti absolvovat kurz potřebuje minimálně 6 bodů. Druhou podmínkou je aktivní participace v diskusích (pasivní fyzická přítomnost neznamená získání bodu za aktivitu). Zde má student možnost získat až 6 bodů, přičemž pro úspěšné absolvování kurzu potřebuje min. 2 body. Pro celkové splnění kurzu je potřeba získat min. 9 bodů, a to s avizovaným minimem z každého okruhu. Termíny zadání témat jsou 7. března 2024. Handouty jsou odevzdávány nejpozději v den prezentace. Termíny jsou definitivní a nepřekročitelné. Bez odprezentovaného referátu nelze kurz zakončit.
Doporučená literatura
  • BEDNAŘÍK, P., Jirák, J., Köpplová, B. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha, 2011. ISBN 978-802-4730-288.
  • Curran, J. Media and Power. London: Routledge, 2002.
  • Ftorek, J. Manipulace a propaganda na pozadí současné informační války. Praha: Grada, 2017.
  • Fuchs, A. Propaganda v demokracii a diktaturách. Praha: František Borový, 1938.
  • Herman, E. S., Chomsky, N. Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. New York: Pantheon Books, 1988.
  • Kallis, A. Nazi propaganda and the Second World War. Palgrave Macmillan, 2008.
  • Laswell, H. D. Propaganda technique in the Word war. Martino Publishing, 2013.
  • Prokop, D. Boj o média. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.
  • Rosůlek, P. ., Politický secesionismus & Etické teorie: Allen Buchanan a jeho kritici. Brno, 2014.
  • Taylor, R. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Academia, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr