|
Vyučující
|
-
Fišerová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1/ 29. 9. Organizace výuky, úvod do problematiky I. část: Diskursivní analýza vědění 2/ 6. 10. Archeologie a genealogie vědění: Michel Foucault 3/ 13. 10. Kritická diskursivní analýza: Fairclough, Wodak, Van Dijk. Studia eletronického dohledu: Lyon a Bauman, Goldschmit a Wu II. část: Mediální analýza publika 4/ 20. 10. Frankfurtská škola o fotografickém a filmovém záznamu: Benjamin, Adorno, Kracauer - referát: Marek Řízek 5/ 27. 10. Birminghamská škola a teorie televizního vysílání: Hall, Hebdige, Meyrowitz 6/ 3. 11. Teorie participace a sociální sítě: Jenkins, Bruns, Lévy - referát: Lukáš Foltýn 7/ 10. 11. zvaná přednáška dr. Jakub Chavalka (FHS UK Praha) na téma Revoluce mezi terorem a přízrakem 8/ 17. 11. výuka se nekoná z důvodu státního svátku III. část: Sémiotická analýza významu 9/ 24. 11. Sémiotika, naratologie a umění: Propp, Jakobson, Mukařovský, Lotman 10/ 1. 12. zvaná přednáška doc. Miloše Ševčíka (FF UK, Praha) na téma Existuje umělecký jazyk? 11/ 8. 12. Dva směry v sémiotice: Peirce a Eco vs Saussure a Lévi-Strauss 12/ 15. 12. Sémiologie, multimodalita a design: Barthes, Kristeva, Kress. 13/ 5. 1. Předtermín závěrečného testu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje se záměry a možnostmi strategického akademického psaní v oblasti současné systematické filozofie. Předmět nabízí přehledné srovnání a rozlišení hlavních sepcializací filozofického výzkumu. Na vybraných příkladech vysvětluje hlavní temtatické okruzy, výzkumné cíle a pracovní postupy v současném filozofickém zkoumání.
- znalosti hlavní specializací filozofického výzkumu - znalosti technických okruhů, výzkumných cílů a pracovních postupů v současném filozofickém zkoumání
|
|
Předpoklady
|
žádné
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Podmínky absolvování předmětu: 1) Závěrečné zkoušení formou písemného testu, který se bude konat v předtermínu a ve vypsaných termínech ve zkouškovém období. Zájemci můžou nahradit písemný test prezentací referátu jednoho z vybraných textů v příslušné hodině semináře. Prezentace musí shrnout hlavní myšlenky díla, definovat hlavní pojmy a vysvětlit problematiku na vybraném příkladu. Délka prezentace min. 20 minut, poté následuje diskuse se studenty a vyučující. V rámci předmětu bude prostor pro maximálně 1 referát v hodině, tzn. max. 9 referátů za celý semestr. 2) Aktivní analýza textů a diskuse v semináři. Povolené jsou max. 3 absence.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Austin, J. Jak udělat něco slovy. Praha, 2000. ISBN 80-7007-133-8.
-
Balibar, E. Násilí a civilita. Praha: Rybka Publishers, 2017.
-
Benyovszky, Ladislav. Filozofická propedeutika I a II. Sofis 1999 a 2001.
-
Butler, J. Rámce války. Za které životy netruchlíme?. Praha, 2021.
-
Danto, Arthur. Svět umění. In: Ciporanov, Denis, Kulka, Tomáš (eds.): Co je umění?. 2010.
-
Deleuze, Gilles, Guattari, Félix. Co je to filosofie?. Praha: Oikoymenh, 1991.
-
Fišerová, M. Obraz a moc. Karolinum, Praha, 2015.
-
Foucault, M. Slova a věci. Archeologie humanitních věd.. Praha: Computer Press, 2020.
-
Hejduk, Tomáš, Pacovská, Kamila (eds.). Filosofie lásky a přátelství. Pavel Mervart, 2016.
-
Serres, Michel. Palečka. Esej o digitální revoluci.. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, Studia nových médií, 2019. ISBN 978-80-246-4295-6.
|