Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KF/SPPF5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pecharová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1.Úvod do speciální pedagogiky (předmět, cíle, metody, terminologie, jednotlivé obory speciální pedagogiky, systém vzdělávání, poradenství). 2.Logopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad, možnosti terapie, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností). 3.Surdopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením). 4.Tyflopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením). 5.Psychopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením). 6.Somatopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie tělesných postižení a zdravotních oslabení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením). 7.Etopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování, specifika výchovy a vzdělávání jedinců poruchami chování) Parciální nedostatky (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch učení a ADHD,ADD, specifika výchovy a vzdělávání jedinců neparciálními nedostatky). Témata seminářů: 1.Diagnostika ve speciální pedagogice (ukázky testů). 2.Praktické seznámení s jednotlivými typy řečových vad - nahrávky, videa. 3.alternativní a augmentativní komunikace - seznámení s jednotlivými typy AAK, ukázky, možnosti využití. 4.Tyflopedie - kompenzační pomůcky (exkurze do Tyfloservisu). 5.Psychopedie - sociální učení (ukázka práce s manuály pro jednotlivé činnosti). 6.Somatopedie - zájmové aktivity tělesně postižených. 7.Společenské a sportovní hry pro jedince s handicapem.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se základními poznatky z jednotlivých oborů speciální pedagogiky. Umožňuje studentům naplnit jeden ze základních předpokladů pro jejich budoucí profesi - péči o osoby se zdravotním a mentálním postižením. Učí rozvoji komunikace a poznávacích procesů.
Oborové znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti umí charakterizovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, jsou schopni popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení, jsou si vědomi důležitosti empatického přístupu ke klientům i jejich rodinným příslušníkům. Oborové dovednosti: Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe.
Předpoklady
Není stanoven podmiňující předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast na výuce, písemný test, ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • BENDOVÁ, P. a P. ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole.. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • DVOŘÁK, J. Logopedický slovník terminologický a výkladový. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 192 s.. 1998.
  • FIŠER, S. a J. ŠKODA. Speciální pedagogika.. Triton, 2008. ISBN 80-7387-014-2.
  • FRANIOK, P. Speciální pedagogika- vybrané problémy. 1.vyd. Ostrava: PF OU Ostrava, 2006.63s.. 2006. ISBN 80-7368-161-7.
  • Hájková V. Inkluzivní pedagogika - teorie a praxe. Grada, 2010. 217 s.ISBN 978-80-247-3070-7.
  • JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska.2.vyd. dopl. Praha: Triton, 2006. 173 s.. 2006. ISBN 80-7254-730-5.
  • JANOTOVÁ, N. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 2. vyd. Praha: Septima, 63 s. ISBN 80-7216-050-8. 1998.
  • JANOTOVA, N. Rozvíjení zrakového vnímání sluchově postižených dětí. 1. vyd. Praha: Septima, 47 s.ISBN 80-85801-84-1. 1996.
  • JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 2.vyd. Praha: Septima, 64 s.ISBN 80-7216-050-8. 1998.
  • KÁBELE, F. Somatopedie .1. vyd. Praha: Karolinum, 242 s.ISDN 80-7066-533-5. 1993.
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. 1. vyd. Brno: Paido, 93 s. ISBN 80-85931-41. 1997.
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II a III. 1. vyd. Brno: Paido, 100 s. ISBN 80-85931-62-1. 1998.
  • KOCUROVÁ, M. Speciální pedagogika pomáhající profesím.. Plzeň: ZČU, 2001.
  • LECHTA,V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky. 1.vyd. Portál, 2010. ISBN978-80-7367-679-7.
  • LEJSKA, M., PLCH, J.. Základy praktické audiologie a audiometrie. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 171 s. ISBN 80-7013-178-0. 1994.
  • MOOR, J. Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem. Praha: Portál s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7367-787-9.
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky.. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016.
  • STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet. 1. vyd. Praha, Česká unie neslyšících, 165 s.. 1995.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace - vzdělávání, výchova, sociální péče. 1. vyd. Praha: Portál, 178 s.ISBN 80-7178-506-7. 2001.
  • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 1. vyd. Brno: Paido, 181 s.ISBN 80-85931-51-6. 1998.
  • VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 2. vyd. Brno: Paido, 94 s.ISBN 80-85931-75-3. 1999.
  • VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie.1. vyd. Brno: PdF MU, 40 s.ISBN 80-210-1953-0. 1998.
  • VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2005. 207 s. ISBN 80-246-0708-5.. 2005. ISBN 80-246-0708-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr