Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Úvod do předmětu Speciální pedagogika - předmět, cíle, metody, terminologie. Jednotlivé obory speciální pedagogiky - základní charakteristika jednotlivých oborů, uvedení do problematiky výchovya vzdělávání jedinců s jednotlivými typy postižení Témata seminářů: 2. konzultace: - diagnostika ve speciální pedagogice (ukázky testů), - praktické seznámení s jednotlivými typy řečových vad - nahrávky, videa, - alternativní a augmentativní komunikace - seznámení s jednotlivými typy AAK, ukázky, možnosti využití, - tyflopedie - kompenzační pomůcky (exkurze do Tyfloservisu), - psychopedie - sociální učení (ukázka práce s manuály pro jednotlivé činnosti). Samostudium: Logopedie - prohloubení znalostí z oboru studiem doporučené literatury. Surdopedie - prohloubení znalostí z oboru studiem doporučené literatury. Tyflopedie - prohloubení znalostí z oboru studiem doporučené literatury. Psychopedie - prohloubení znalostí z oboru studiem doporučené literatury. Somatopedie - prohloubení znalostí z oboru studiem doporučené literatury. Etopedie - seznámení se s problematikou oboru studiem doporučené literatury. Parciální nedostatky - seznámení se s problematikou oboru studiem doporučené literatury. Kombinované vady - seznámení se s problematikou oboru studiem doporučené literatury.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základními poznatky z jednotlivých oborů speciální pedagogiky. Umožňuje studentům naplnit jeden ze základních předpokladů pro jejich budoucí profesi - péči o zdravotně a mentálně postižené. Učí rozvoji komunikace a poznávacích procesů.
Oborové znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti umí charakterizovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, používají odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, jsou schopni popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení, jsou si vědomi důležitosti empatického přístupu ke klientům i jejich rodinným příslušníkům. Oborové dovednosti: Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe.
|
Předpoklady
|
Není stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na výuce, písemný test. Samostudium doporučené literatury a studijní opory, kontrola formou elektronické a individuální konzultace.
|
Doporučená literatura
|
-
BENDOVÁ, P. a P. ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole.. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
HÁJKOVÁ, V. Inkluzivní pedagogika - teorie a praxe. Grada, 2010. 217 s.ISBN 978-80-247-3070-7..
-
LECHTA, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky. 1.vyd. Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7..
-
MOOR, J. Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem. Praha: Portál s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7367-787-9.
-
PECHAROVÁ, P. Speciální pedagogika - studijní opora. 2013.
-
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky.. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
|