Předmět: Neurologie I

« Zpět
Název předmětu Neurologie I
Kód předmětu KF/NEF19
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vachová Marta, MUDr.
  • Kališko Ondřej, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1.Úvod do neurologie. 2.Motorický systém. 3.Senzitivní systém. 4.Extrapyramidový systém, mozeček. 5.Syndromy mozkových hemisfer. 6.Míšní syndromy. 7.Autonomní systém a jeho dysfunkce. 8.Syndrom nitrolební hypotenze a hypertenze. 9.Meningeální syndrom. Témata cvičení: 1.Vyšetření reflexů - hlavové nervy, myotatické reflexy, exteroreceptivní reflexy kožní, elementární reflexy posturální. 2.Vyšetření pyramidových jevů iritačních (spastických) a zánikových na HKK a DKK. 3.Terapie metodou sestry Kenny u parézy n. medianus, n. ulnaris a n. radialis. 4.Terapie metodou sestry Kenny u parézy n. femoralis, n. tibialis a n. peroneus. 5.Vyšetření mimických svalů u parézy n. facialis a terapie metodou sestry Kenny. 6.Vyšetření mozečku a extrapyramidového systému. 7.Vyšetření čití - povrchové a hluboké. 8.Vyšetření stoje a chůze z neurologického hlediska. 9.Opakování.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretický, vychází ze základů anatomie a fyziologie nervového systému. Tyto znalosti jsou podmínkou pro absolvování výuky klinického předmětu. Seznamuje studenty s podstatou jednotlivých funkčních neurologických systémů a typy jejich poruch. Poskytuje základní poznatky o příčinách, diagnostice, léčbě a prevenci onemocnění nervové soustavy. Cílem předmětu je pochopení činnosti nervového systému včetně speciálních vyšetření v neurologii, jež jsou podmínkou pro aplikaci konceptů a metod fyzioterapie na neurofyziologickém podkladě.
Odborné znalosti: Student umí popsat základní mechanismy vzniku neurologických poruch, orientuje se v odborné terminologii. Umí vysvětlit podstatu poruch motorického, senzitivního, extrapyramidového systému, míšních syndromů, dysfunkce autonomního systému, syndromu nitrolební hypertenze, meningeálního syndromu. Odborné dovednosti: Student se umí orientovat v problematice obecné neurologie, umí aplikovat získané znalosti do fyzioterapeutických konceptů, metod a postupů, které využívají ve své aplikaci i diagnostice neurofyziologický podklad.
Předpoklady
nespecifikováno
KF/FZF9

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zápočet: aktivní 80% účast na seminářích a průběžné a závěrečné prokázání praktických dovedností, 80% úspěšnost ve všech průběžných testech na jednotlivých hodinách, 75% úspěšnost v závěrečném testu z obecné neurologie, ústní přezkoušení při nesplnění některého z předchozích kritérií.
Doporučená literatura
  • AMBLER, Z., 1999. Neurologie pro posluchače všeobecného lékařství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ISBN 80-7066-376-6.. ISBN 80-7066-376-6.
  • AMBLER, Z., 2011. Základy neurologie. Praha: Galén, 351s., ISBN: 978-807262-707-3.. ISBN 978-807262-707-3.
  • DROSTE, C., 1992. Vademecum lékaře. 1.vyd. Praha: Sci. Medica. 19 s. ISBN 80-85526-04-2.. ISBN 80-85526-04-2.
  • JANDA, V. a J. KRAUS, 1987. Neurologie pro rehabilitační pracovníky. 2. vyd. Praha: Avicenum, 232. s..
  • KÁŠ, S. a kol., 1999. Neurologie pro praktické lékaře. Scientia Medica, Praha..
  • KÁŠ, S., 1995. Cévní mozkové příhody. 3.přep. Praha: Brána, 142 s..
  • KOMÁREK, V., A. ZUMROVÁ et al., 2008. Dětská neurologie - vybrané kapitoly. Galén, Praha..
  • LENSKÝ, P., 1996. Roztroušená skleróza mozkomíšní. 1.vyd. Praha: Unie edice Roska, svazek 1, 15 s..
  • MORAN, S. L., S. P. STEINMANN a A. Y. SHIN, 2005. Adult brachial plexus injuries: Mechanism, patterns of injury, and physical diagnosis. Hand Clinics. 2005, 21 (1), s. 13-24. ISSN 07490712.
  • OPAVSKÝ, J.. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc: UP FTK, 2003.
  • PFEIFFER, J., 2007. Neurologie v rehabilitaci pro studium a praxi. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1135-5. ISBN 978-80-247-1135-5.
  • RIDZOŇ, P., 2008. Traumata brachiálního plexu a jeho větví. Neurologie pro praxi..
  • RŮŽIČKA, E., 1998. Parkinsonova nemoc. 1.vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 69 s. ISBN 80-85121-19-8.. ISBN 80-85121-19-8.
  • SEIDL, Z. a J. OBENBERGER, 2004. Neurologie pro studium i praxi. Praha: Grada Publishing, 364 s., ISBN 80-247-0623-7.. ISBN 80-247-0623-7.
  • SEIDL, Z.. Neurologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, a.s., ISBN 978-80-247-2733-2.. ISBN 978-80-247-2733-2.
  • SMANIA, N., et al., 2012. Rehabilitation of brachial plexus injuries in adults and children.European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine..
  • TICHÝ, J., 1997. Neurologie. 1.vyd. Praha: Karolinum, 322 s. ISBN 80-7184-492-6.. ISBN 80-7184-492-6.
  • TYRLÍKOVÁ, I. a M. BAREŠ, 2012. Neurologie pro nelékařské obory. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, ISBN 978-807-0135-402.. ISBN 978-807-0135-402.
  • TYRLÍKOVÁ, I., BAREŠ, M. et al., 2012. Neurologie pro nelékařské obory. 2. rozšířené vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, ISBN 978-80-7013-540-2.. ISBN 978-80-7013-540-2.
  • WITTENBERG, K. H. a M. C. ADKINS. MR imaging of nontraumatic brachial plexopathies: frequency and spectrum of findings. RadioGraphics..
  • YUICHIRO, Y., 2010. Different scapular kinematics in healthy subjects during arm elevation and lowering: Glenohumeral and scapulothoracic patterns, Journal of Shoulder and Elbow Surgery..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (P19) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní