Předmět: Ateliér a dílny I - klauzura

« Zpět
Název předmětu Ateliér a dílny I - klauzura
Kód předmětu KEO/140
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brůha Kryštof, MgA.
  • Pozlerová Kristýna, MgA.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Ateliér pracuje s videem jako uměleckým prostředkem, při jehož zpracování využívá převážně digitálních technik. Studium v ateliéru obsahuje práci jak se základní obrazovou kompozicí a zvukem, tak s videoprojekcemi v prostorových souvislostech nebo v audiovizuálních performancích. Umělecký charakter studia poskytuje možnost individuálního přístupu pedagogů k jednotlivým studentům. Studenti využívají specializovaná pracoviště vybavená hardwarovými a softwarovými nástroji pro zpracování videa, počítačovou animaci a tvorbu zvuku. Během studia získávají postupně orientaci v editačních prostředích od nejjednodušších kroků až po složité aplikace. Absolvent studia je výtvarný umělec technicky připravený tvořit audiovizuální díla digitálními postupy zpracování videa v široké škále možností na profesionální úrovni. Je schopný reflektovat dění na současné výtvarné scéně a aktivně se do něj zapojit, zároveň dokáže kreativně reagovat na zadání nejrůznějších typů produkcí.
Student je schopen samostatné teoretické i praktické přípravy pro realizaci klauzurní práce. Na základě stanoveného konceptu dovede vyhodnotit adekvátní uměleckou formu. Je schopen výtvarně vyjádřit jak jednorázově zaměřené koncepty tak dlouhodobě systematicky rozpracovávaná témata. Umí navrhnout technické řešení díla a jeho realizaci z hlediska funkčnosti systému i výsledné umělecké formy. Je připraven pracovat s technickými nástroji experimentálně ve smyslu překračování a modifikace jejich základních uživatelských nastavení. V ideové části obhajoby definuje klíčové pojmy a teoretické souvislosti uvádí do uměleckohistorického kontextu. Výsledek své práce je schopen ústně obhájit a kriticky zhodnotit. Odbornou znalost prokazuje verbálním i psaným projevem, v kterém dokládá interpretační schopnost a umí uvést svoji práci do kontextu současného umění.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. Plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. Aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • BROUGHER, K., MATTIS, O., STRICK, J., WISEMAN, A., ZILCER, J. Visual Music: Synaesthesia in Art and Music Since 1900. London, Thames and Hudson, 2005.
  • COLLINS, K. Game Sound, An Introduction to the History, Theory, and Practice of Video Game Music and Sound Design. Boston, The MIT Press, 2008.
  • Cseres, J.; Murin, M. Od analógového k digitálnemu..Nové pohľady na nové umenia v audiovizuálnom veku. Bánská Bystrica, Fakulta výtvarných umení AU, 2010.
  • DE OLIVEIRA, N., OXLEY, N., PETRY, M. Installation Art in the New Milennium. Londýn, Thames & Hudson, 2004.
  • Dvořák, T. a kol. Temporalita (nových) médií. NAMU, Praha, 2016.
  • ELIASSON, O. Olafur Eliasson: Your Light House: Working Light, 1991-2004. Ostfildern, Hatje Cantz Publishers, 2004.
  • Flašar, M.; Horáková, J.; Macek, P kol. Umění a nová média. Vědecká redakce MU, Brno, 2011.
  • Flusser, V. Do univerza technických obrazů. OSVU, 2001.
  • GOVAN, M., BELL, T. Dan Flavin: The Complete Lights, 1961-1996. Yale University Press, 2004.
  • GRAU, O. Virtual Art: From Illusion to Immersion. Boston, The MIT Press, 2004.
  • GREENE, R. Internet Art. Londýn, Thames & Hudson, 2004.
  • GUÉRIN, R. Velká kniha MIDI. Brno, Computer Press, 2005.
  • HALL, D., FIFER, S., J. Illumination Video: An Essential Guide to Video Art. New York, Aperture, 2005.
  • HEIDEGGER, M. Bytí a čas. Praha, Oikoymenth, 2008.
  • HERZOGENRATH, W., FRIELING, R. 40 year Videoart.de. Ostfildern, Hatje-Cantz, 2006.
  • HESS, R. Essential Blender. Amsterdam, Blender Foundation, 2008.
  • KUENZLI, E., R. Dada and Surrealist Fim. Boston, The MIT Press, 1996.
  • LEONARDO. Journal of Arts, Sciences and technology, časopis. The MIT Press.
  • Licht, A. Sound Art - Beyond Music, Between Categories. New York, Rizzoli International Publications, 2007.
  • PAUL, Ch. Digital Art. Londýn, Thames & Hudson, 2003.
  • POPPER, F. From Technological to Virtual Art. Boston, The MIT Press, 2007.
  • Rataj, M. Zvukem do hlavy - Sondy do současného audiokultury. NAMU, Praha, 2012.
  • RUSH, M. New Media in Art. Londýn, Thames & Hudson, 2005.
  • RUSH, M. New Media in Late 20th Century. Londýn, Thames & Hudson, 2005.
  • RUSH, M. Video Art. Londýn, Thames & Hudson, 2003.
  • Spinrad, P; Schwark, J. The VJ Book: Inspirations and Practical Advice for Live Visuals Performance. Feral House, Bk & DVD edition, 2005.
  • WARDRIP-FRUIN, N., HARRIGAN, P. First Person, New Media as Story, Performance, and Game. Boston, The MIT Press, 2006.
  • WARTMANN, C. Blender Gamekit 2. Amsterdam, Blender Foundation, 2008.
  • WEIBEL, P., SHAW, J. Future Cinema, The Cinematic Imaginary After Film. Boston, The MIT Press, 2003.
  • WILSON, S. Information Arts. Boston, The MIT Press, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr