Vyučující
|
-
Rejnek Jaroslav, doc. PhDr. CSc.
-
Janoš Pavel, prof. Ing. CSc.
-
Kuráň Pavel, doc. Dr. Ing.
|
Obsah předmětu
|
A: Témata přednášek 1. Analytické metody: Rozdělení analytických metod, výběr analytické metody, validace. Vlastnosti výsledku chemické analýzy (nejistota, návaznost), hodnocení shody s limity. 2. Způsobilost analytické laboratoře: Akreditace, autorizace, správná laboratorní praxe. Systémy jakosti v analytické chemii. 3. Vzorkování: Obecné zásady, statistické metody. 4. Vzorkování a analýza vod (povrchové, odpadní, pitné aj.), technika, předpisy. 5. Vzorkování a hodnocení odpadů, klasifikace odpadů. Technika, předpisy. 6. Vzorkování a analýzy zemin, půd, sedimentů a kalů. 7. Odběry a analýzy plynných vzorků, analýza ovzduší. Měření emisí a imisí. B. Laboratorní práce (rámcové okruhy prací): Tématický okruh I: Stanovení polutantů ve vodách Tématický okruh II: Analýza a hodnocení odpadů, zemin, kalů, sedimentů aj. Tématický okruh III: Stanovení těžkých kovů v environmentálních vzorcích spektrálními metodami. Tématický okruh IV: Stanovení organických látek chromatografickými metodami. Pozn.: V jednom tématickém okruhu může být vyhlášeno více témat. Obsah laboratorní práce: - odběr nebo příprava vzorků (podle tématu), - příprava vzorku k analýze, - vlastní analýzy, - vyhodnocení výsledků. C: Zpracování laboratorního protokolu - seminární práce, její obhajoba na semináři. Výstupy z učení Znalosti Student zná - specifické problémy analytické chemie životního prostředí - otázky akreditace a autorizace analytických laboratoří; - co obnáší správná laboratorní praxe, kvalita analytických výsledků (nejistoty měření), hodnocení a validace analytických metod a používání standardizovaných postupů; - vzorkování různých složek životního prostředí - odběry vod, kalů, sedimentů, půd a ovzduší; - přípravu vzorku k analýze, jeho stanovení a vyhodnocení výsledku stejně jako v akreditované laboratoři. Dovednosti Student umí - posoudit způsobilost analytické laboratoře; - vybrat vhodnou analytickou metodu pro daný účel; - interpretovat výsledky chemických analýz; - vyřešit specifický problém analýzy jednotlivých složek životního prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
Horáková M. a spol. Analytika vody. Skripta VŠCHT Praha, 2005. 2005.
-
Horáková M. a spol. Chemické a fyzikální metody analýzy vod. SNTL, Praha, 1989. Praha, 1989.
-
Janko a kol. Analýza znečištěnin a technika jejich odběru,VŠCHT, Pardubice, 1984. Pardubice, 1984.
-
Kalous V. Základy fyzikálně chemických metod, SNTL Praha, 1975. Praha, 1975.
-
Suchánek M. (Ed.). Průvodce jakostí v analytické chemii. Pomůcka k akreditaci. Příručka CITAC/Eurachem 2002. České vydání jako Kvalimetrie 12, Eurachem-ČR, Praha, 2003. Praha, 2003.
-
Suchánek M. (Ed). Stanovení nejistoty analytického měření. Příručka CITAC/Eurachem, druhé vydání z r.2000. České vydání jako Kvalimetrie 11, Eurachem-ČR, Praha, 2001. Praha, 2001.
-
Suchánek M. (Ed.). Vhodnost analytických metod pro daný účel. Laboratorní příručka pro validaci metod a související činnosti. České vydání jako Kvalimetrie 9, Eurachem-ČR, Praha, 1999. Praha, 1999.
-
Zýka J. (USPOŘADATEL). Analytická příručka I a II, SNTL Praha, 1979. Praha, 1979.
|