Předmět: Chemie životního prostředí

« Zpět
Název předmětu Chemie životního prostředí
Kód předmětu KECHT/3CHZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kuráň Pavel, doc. Dr. Ing.
  • Wangle Tadeáš Riley, Ing. Ph.D.
  • Oravová Lucie, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Původ a osud polutantů v prostředí - obecný úvod. Třídy sloučenin zahrnutých do seznamu prioritních polutantů. Kovy, sloučeniny dusíku, halogeny, ozon, CO, sloučeniny síry, alifatické halogenové uhlovodíky, benzen a jeho homology, epoxy sloučeniny, PAU, PCB, dioxiny, pesticidy, persistentní organické polutanty, detergenty, tenzidy. 2. Biogeochemické cykly makrobiotických prvků (C,N,O,S,P) a významných polutantů. Cyklus rtuti, vstupy olova. 3. Znečištění atmosféry a jeho důsledky. Zdroje a transformace znečištění. Sloučeniny síry, dusíku a uhlíku a ozon v atmosféře. Smog a jeho typy. Kyselé deště. 4. Znečištění hydrosféry. Polutanty, zdroje,formy, důsledky. Transformace polutantů v hydrosféře. 5. Pedosféra, její složení a znečištění, sorpční a pufrační schopnost, živiny v půdě. 6. Škodlivé látky v potravinách, aditiva, kontaminace potravin, znečištění potravin z obalových materiálů 7. Ozónová vrstva, vznik a zánik ozónu ve stratosféře, freony, jejich reakce ve stratosféře, ozónová díra a předpovědi. 8. Globální oteplení Země. Fyzikální princip, skleníkové plyny, předpovědi oteplení, důsledky a opatření. Obsah seminářů: Semináře kopírují přednášky, jsou zaměřeny na podrobnější rozbor: - složitějšího chemického názvosloví, - matematických vztahů, - grafů přebíraných z literatury, - dokladování závěrů přednášek publikacemi. Důraz je kladen na aktivní vystupování posluchačů. Výstupy z učení Znalosti Studen zná - rozhodující polutanty v atmosféře, hydrosféře a pedosféře - procesy přeměn významných polutantů v životním prostředí - rozhodující procesy ovlivňující pohyb sloučenin biogenních prvků v globálním měřítku - problematiku ozónové vrstvy a globálního oteplování - možnosti znečišťování potravin Dovednosti Student umí - posoudit možnosti přeměny významných polutantů v životním prostředí - popsat fyzikální a chemické reakce odehrávající se v životním prostředí - popsat přeměny významných polutantů v životním prostředí

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • I.Holoubek. Chemie a společnost, MU Brno 1990. 1990.
  • J. Haugton. Globální oteplování, Academia, Praha 1998. 1998.
  • Kutílek M. Racionálně o globákním oteplování. Dokořán Praha, 2008.
  • Lipert E. Ozonová vrstva Země, Vesmír 1995. 1995.
  • Manahan S.E. Environmental Chemistry, Lewis Publishers, Michigan, 1991. 1991.
  • Nátr L. Země jako skleník (Proč se bát CO2?). Academia Praha, 2006.
  • P. Kalač, J. Tříska. Chemie životního prostředí, Jihočeská univerzita, České Budějovice 1998. 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr