Předmět: Úvod do ergoterapie

« Zpět
Název předmětu Úvod do ergoterapie
Kód předmětu KE/UERE9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Votava Jiří, doc. MUDr. CSc.
  • Pecharová Petra, Mgr.
  • Vacek Ondřej, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. Simulace zdravotního postižení. 2. Kompenzační pomůcky. 3. Hodnocení bariér v interiéru a exteriéru. 4. Práce se zdravotnickou dokumentací. Seznam zdravotnických výkonů v ergoterapii a fyzioterapii. 5. Práce s kazuistikami, odebrání anamnézy. 6. Gnostické funkce 7. Vyšetření ergoterapeutem. Užití a administrace testů MMSE, FIM, Základní a rozšířený Barthel index, Addenbrookský kognitivní test, MoCA. 8. ADL - testování a nácvik. 9. Polohování. 10. Opakování

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický, je předmětem profilujícího základu studijního programu. Cílem předmětu je seznámit studenty s ergoterapeutickou odborností, její historií, přehledem znalostí a dovedností, které má ergoterapeut zvládnout a oblastmi a institucemi, kde se může ergoterapeut uplatnit.
Odborné znalosti: Student chápe postavení ergoterapeuta ve zdravotnictví a sociálních službách, obsah jeho práce. Seznámí se se situací osob se zdravotním postižením ve společnosti. Odborné dovednosti: Student prokazuje schopnost empatického přístupu ke klientům a přiměřené komunikace s klientem v závislosti na jeho zdravotním stavu a životní situaci. Umí získat informace od klienta i z dokumentace. Rozumí základním znalostem, jak stanovit ergoterapeutické cíle. Student je realizuje postupy polohování, umí zhodnotit bariéry v interiéru a v exteriéru, umí použít testy hodnotící ADL činnosti i další postupy z náplně předmětu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet: ověření praktických odborných dovedností a obecných způsobilostí získaných ve výuce v rámci seminářů Zkouška: ústní zkouška ze zadaných otázek - zhodnocení splněných úkolů a ověření odborných znalostí zahrnující obsah výuky
Doporučená literatura
  • JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, s.r.o., 2006. ISBN 80-7257-730-5..
  • JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTROVÁ, L. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi.. Brno: NCO NZO, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
  • Kolář, P. a kol. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.. Praha: Česká asociace sportu pro všechny., 2004.
  • KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publishing, 2011. 368 s. ISBN 978-247-2699-1.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
  • Redd, K. Quick reference to occupational therapy.. Gaithersburg: Aspen Publication, 1991.
  • TROMBLY, C. A. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. Williams + Wilkins. USA, 2007. 1432 s. ISBN 978-0781763126.. Williams + Wilkins. USA, 2007. ISBN 978-0781763126.
  • VODÁKOVÁ, J. a kol. Speciální a pracovní výchova a ergoterapie. vyd.. Praha: UK, 2001. ISBN 80-7290-113-3.
  • VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci.. Technická universita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8.
  • VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1. vyd.. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0708-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Ergoterapie (P19) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní