Vyučující
|
-
Štolová Ivana, Mgr.
-
Votava Jiří, doc. MUDr. CSc.
-
Beranová Radka, Mgr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Historie ergoterapie u nás a ve světě. Současná situace postavení ergoterapie, systém výuky. Léčebná a ucelená rehabilitace. Postavení a organizace osob se zdravotním postižením. Pojetí ergoterapie, oblasti působení ergoterapeuta. Výběr a nácvik činností, které ergoterapeut u pacienta používá. 2. konzultace: Vyšetření v ergoterapii. Pomáhající technika. Předpracovní rehabilitace. Hodnocení životního prostředí klienta. Uplatnění ergoterapie u běžných diagnóz a postižení. Typy zařízení, v nichž ergoterapeuti pracují. Témata seminářů: 1. konzultace: Kompenzační pomůcky. Simulace zdravotního postižení. Hodnocení bariér v bydlišti a veřejné budově. Vyšetření ergoterapeutem. Práce s kazuistikami. 2. konzultace: Polohování. Práce s ergoterapeutickou dokumentací. ADL - testování a nácvik. Práce s kazuistikami. Samostudium: Seznam zdravotnických výkonů v ergoterapii a fyzioterapii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický, je předmětem profilujícího základu studijního programu. Cílem výuky seznámit studenty s ergoterapeutickou odborností, její historií, přehledem znalostí a dovedností, které má ergoterapeut zvládnout a oblastmi a institucemi, kde se může ergoterapeut uplatnit.
Odborné znalosti: Student chápe postavení ergoterapeuta ve zdravotnictví a sociálních službách, obsah jeho práce. Seznámí se se situací osob se zdravotním postižením ve společnosti. Odborné dovednosti: Student je schopen empatického postoje a přiměřené komunikace s klientem v závislosti na jeho zdravotním stavu a životní situaci. Umí získat informace od klienta i z dokumentace. Rozumí základním znalostem, jak stanovit ergoterapeutické cíle. Obecné způsobilosti: Student je schopen aplikovat získané teoretické i praktické poznatky ve své klinické praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
zápočet: ověření praktických odborných dovedností a obecných způsobilostí získaných ve výuce v rámci seminářů, zkouška: ústní zkouška ze zadaných otázek - zhodnocení splněných úkolů a ověření odborných znalostí zahrnující obsah výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska.2.vyd. dopl. Praha: Triton, 2006. 173 s.. 2006. ISBN 80-7254-730-5.
-
JELÍNKOVÁ. J. a kol. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: portál 2009. ISBN 978-80-7367-583-7..
-
KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi.. Brno: NCO NZO, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
-
KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada 2011. ISBN 978-80-247-2699-1..
-
REED, K.L. Quick reference to occupational therapy. Gaithersburg: Aspen Publication, 1991. 619 s. ISBN 08342-237-9.. Gaithersburg:An Aspen Publication, 1991. ISBN 0-8342-0237-9.
-
TROMBLY, C. A. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. Williams + Wilkins. USA, 2007. 1432 s. ISBN 978-0781763126.. Williams + Wilkins. USA, 2007. ISBN 978-0781763126.
-
VODÁKOVÁ, J. a kol. Speciální a pracovní výchova a ergoterapie. vyd.. Praha: UK, 2001. ISBN 80-7290-113-3.
-
VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci.. Technická universita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8.
-
VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1. vyd.. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0708-5.
|