Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KE/SPPE5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pecharová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1.Úvod do speciální pedagogiky (předmět, cíle, metody, terminologie, jednotlivé obory speciální pedagogiky, systém vzdělávání, poradenství). 2.Logopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad, možnosti terapie, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností). 3.Surdopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením). 4.Tyflopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením). 5.Psychopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením). 6.Somatopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie tělesných postižení a zdravotních oslabení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením). 7.Etopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování, specifika výchovy a vzdělávání jedinců poruchami chování). 8.Parciální nedostatky (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch učení a ADHD,ADD, specifika výchovy a vzdělávání jedinců neparciálními nedostatky). 9.Kombinované vady (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie kombinovaného postižení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s kombinovaným postižením). 10.Organizace a sdružení zabývající se jedinci s postižením. Témata seminářů: 1.Diagnostika ve speciální pedagogice (ukázky testů). 2.Praktické seznámení s jednotlivými typy řečových vad - nahrávky, videa. 3.Alternativní a augmentativní komunikace - seznámení s jednotlivými typy AAK, ukázky, možnosti využití. 4.Tyflopedie - kompenzační pomůcky (exkurze do Tyfloservisu). 5.Psychopedie - sociální učení (ukázka práce s manuály pro jednotlivé činnosti). 6.Somatopedie - zájmové aktivity tělesně postižených. 7.Etopedie - závislosti. 8.Parciální nedostatky - grafomotorika. 9.Kombinované vady - hluchoslepota. 10.Společenské a sportovní hry pro jedince s handicapem.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se základními poznatky z jednotlivých oborů speciální pedagogiky. Umožňuje studentům naplnit jeden ze základních předpokladů pro jejich budoucí profesi - péči o osoby se zdravotním a mentálním postižením. Učí rozvoji komunikace a poznávacích procesů.
Oborové znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti umí charakterizovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, používají odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, jsou schopni popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení, jsou si vědomi důležitosti empatického přístupu ke klientům i jejich rodinným příslušníkům Oborové dovednosti: Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe.
Předpoklady
Není stanoven podmiňující předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Požadavky na zápočet: 80% účast na výuce, prokázání odborných a praktických znalostí. Požadavky na zkoušku: ústní zkouška
Doporučená literatura
  • BENDOVÁ, P. a P. ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole.. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • FIŠER, S. a J. ŠKODA. Speciální pedagogika.. Triton, 2008. ISBN 80-7387-014-2.
  • FRANIOK, P. Speciální pedagogika- vybrané problémy. 1.vyd. Ostrava: PF OU Ostrava, 2006.63s.. 2006. ISBN 80-7368-161-7.
  • Hájková V. Inkluzivní pedagogika - teorie a praxe. Grada, 2010. 217 s.ISBN 978-80-247-3070-7.
  • JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 2.vyd. Praha Septima, 64 s.ISBN 80-7216-050-8. 1998.
  • KOCUROVÁ, M. a kol. Speciální pedagogika pro pomáhající profese.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
  • LECHTA,V. Základy inkluzivní pedagogiky. 1.vyd. Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016.
  • ŠVARCOVÁ, I. Základy speciální pedagogiky. Praha: Parta, 2012. ISBN 9788073201760.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
  • VALENTA,M. a O. MÜLLER. Psychopedie. Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
  • VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 2. vyd. Brno: Paido, 94 s. ISBN 80-85931-75-3. 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr