Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KE/SPEK9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pecharová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. konzultace: Logopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad, možnosti terapie, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností), surdopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením). Tyflopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením), psychopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením). Somatopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie tělesných postižení a zdravotních oslabení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením). Parciální nedostatky (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch učení a ADHD, ADD, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s neparciálními nedostatky). Témata seminářů: 1. konzultace Praktické seznámení s jednotlivými typy řečových vad - nahrávky, videa, surdopedie - kompenzační pomůcky. Tyflopedie - kompenzační pomůcky, psychopedie - sociální učení, alternativní komunikace. Hluchoslepota, alternativní a augmentativní komunikace. Samostudium: Úvod do speciální pedagogiky (předmět, cíle, metody, terminologie, jednotlivé obory speciální pedagogiky, systém vzdělávání, inkluze, poradenství - raná péče, SPC, legislativa). Etopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování, specifika výchovy a vzdělávání jedinců poruchami chování).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se základními poznatky z jednotlivých oborů speciální pedagogiky. Umožňuje studentům naplnit jeden ze základních předpokladů pro jejich budoucí profesi - péči o zdravotně a mentálně postižené. Učí rozvoji komunikace a poznávacích procesů.
Odborné znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti prokazují schopnost charakterizovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, schopnost popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení. Odborné dovednosti: Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe. Obecné způsobilost: Student je schopen orientovat se v platné legislativě vztahující se ke vzdělávání jedinců s různým typem postižení, je schopen doporučit kompenzační pomůcky, je schopen aplikovat získané znalosti a dovednosti do ostatních předmětů
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

zápočet: požadavky na zápočet: 80% účast na výuce, prokázání odborných a praktických znalostí, zkouška: písemný test.
Doporučená literatura
  • LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • PECHAROVÁ, P. Speciální pedagogika - studijní opora. 2020..
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. vyd.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Ergoterapie (K19) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní