Předmět: Rehabilitace kognitivních funkcí

« Zpět
Název předmětu Rehabilitace kognitivních funkcí
Kód předmětu KE/REK9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vostrý Michal, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. konzultace: Funkční systém orientace, testování, funkční systém pozornosti, vyšetření. Neglect syndrom, testování. Poruchy paměti, testování paměti. Praxie-poruchy, vyšetření. Exekutivní funkce, poruchy. Zranění mozku-poruchy mozkové výkonnosti. Témata seminářů: 1. konzultace: Výběr vhodných testů pro konkrétní kasuistiky. Vyšetření pacienta po zranění mozku, navržení metod pro cvičení koncentrace a pozornosti. Samostudium: Další vyšetřovací metody v neurologii. Neuroprogram. Metodika tréninku mozku.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět úzce navazuje na výuku předmětu Ergoterapie v neurologii, Psychiatrie a Psychologie a zdravotnická psychologie. Předkládá možnosti terapie kognitivních poruch při různých postiženích. Studenti se seznámí s testováním a terapeutickými metodami, které se aplikují při poruchách koncentrace, pozornosti, logického myšlení.
Odborné znalosti: Student zná a aktivně používá odbornou terminologii vztahující se k dané problematice. Dále se orientuje v testech, které se k vyšetření kognitivních funkcí používají a umí jednotlivé kroky terapie. Odborné dovednosti: Student je schopen vyšetřit jedince s poruchou kognitivních funkcí, umí aktivně používat a vyhodnocovat testy, umí stanovit jednotlivé kroky terapie. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít různé typy testů, které se specifikují na jednotlivé složky kognitivních funkcí. Na základě výsledků testů tak umí sestavit plán ergoterapie se zaměřením na výsledky testů, a je schopen se samostatně a odpovědně rozhodovat v jen částečně známých souvislostech na základě rámcového zadání.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

zápočet: aktivní účast na výuce, vytvoření přehledu testů, 75% úspěšnost při zápočtovém testu.
Doporučená literatura
  • HALLOWELL, E. Poruchy pozornosti v dětství i dospělosti.1.vyd. Praha: Návrat domů, 2007. 306 s.. 2007. ISBN 978-80-7255-154-5.
  • HOLMEROVÁ, I. Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Gerontologické centrum, 2007 ISBN 80-254-0177-4.
  • HORT, K. Paměť a její poruchy: paměť z hlediska neurovědního a klinického. 1.vyd. Praha: Maxdorf, 2007. 422 s. ISBN 978-80-7345-004-5. 2007. ISBN 978-80-7345-004-5.
  • KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi 1. vyd.Praha: Galén, 2009, 713s. ISBN 978-80-7262-657-1. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • MALIA, K., a A. BRANNAGAN. Jak provádět trénink kognitivních funkcí: praktická příručka pro každého. Cerebrum, 2010. ISBN 80-904357-3-5. 2010.
  • PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci: Praha: Grada Publishing, 2007. 351 s. ISBN 978-80-247-1135-5.. ISBN 978- 80-247-1135-.
  • REKTOR, I. a kol. Centrální poruchy hybnosti v praxi-movement disorders. 1.vyd. Praha: Triton, 2003. 196 s. ISBN 80-7254-418-7.
  • STAUB, G. Cvičíme paměť.1.vyd. Brno: Computer Press, 2007. 100s. ISBN 978-80-251-1539-8. 2007. ISBN 978-80-251-1539-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Ergoterapie (K19) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní