Předmět: Komunikační dovednosti

« Zpět
Název předmětu Komunikační dovednosti
Kód předmětu KE/KODE9
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kynštová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1.Úvod do problematiky komunikace. Verbální komunikace a její úskalí. 2.Nonverbální komunikace. Zásady zdravé komunikace a chyby při komunikaci. 3.Aktivní naslouchání a umění klást otázky. Vedení dialogu. Rozhovor individuální a skupinový. 4.Konflikt a možné způsoby řešení. Debata, diskuse. 5.Asertivita, nácvik asertivního chování. Možnosti neverbální komunikace s jedinci se smyslovým postižením. 6.Zásady komunikace osob ZP a seniory. Technické pomůcky pro komunikaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou komunikace a rozvoj jejich komunikačních dovedností. Předmět je zaměřen na druhy a formy komunikace, efektivitu komunikačních sítí, využití asertivity v komunikaci. Zaměřuje se na problematiku komunikace osob se zdravotním postižením a seniory v rehabilitačním procesu.
Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy vztahující se k oblasti komunikace verbální i neverbální. Zná zásady komunikace s osobami se ZP a seniory. Odborné dovednosti: Získané poznatky umí student použít při komunikaci s pacienty/klienty se zdravotním postižením a seniory. Obecné způsobilosti: Student je schopen používat osvojené prvky komunikace v přímé práci s pacienty/klienty. Umí přizpůsobit formu předávání informací dle komunikační úrovně osoby se ZP.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet: 80% účasti na seminářích. Prezentace tématu dle zadání vyučujícího. Aktivní účast v diskuzích.
Doporučená literatura
  • BURDA P. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Brno:NCO NZO, 2014. ISBN 978-80-7013-564-8..
  • EVANGELU, J., E., FRIDRICH, O. Krizová komunikace: efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: Key Publishing. 2013. ISBN 978-80-7418-175-7..
  • JIRÁK, R. a kol. Demence a jiné poruchy - Komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2339-6.. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4.
  • MOTSCHING, R. a L. NIKL. Komunikace zaměřená na člověka. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.
  • PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
  • POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2008. ISBN 978-80-7013-466-5.. ISBN 978-80-7013-466-5.
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8..
  • PTÁČEK, R. a kol. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
  • SCHARLAU, CH. Trénink úspěšné komunikace: jak uspět v každém rozhovoru v práci i osobním životě. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3301-2.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3301-2.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, J a kol. Komunikace a jednání s lidmi. Praha: ČVUT, 2009. ISBN 978-80-01-04389-9.. Praha, 2009. ISBN 978-80-01-04389-9.
  • ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada Publishing. a.s. 2017. ISBN: 978-80-271-0155-9. Brno, 2011. ISBN 978-80-7399-285-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Ergoterapie (P19) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní