Předmět: Ergoterapie u smyslových vad

« Zpět
Název předmětu Ergoterapie u smyslových vad
Kód předmětu KE/ESVE9
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pecharová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1.Vedení ergoterapeutické dokumentace. 2.Ergoterapie u osob se zrakovým postižením. 3.Ergoterapie u osob se sluchovým postižením. 4.Hluchoslepota. 5.Možnosti nácviku soběstačnosti pacientů s kombinovaným smyslovým postižením. 6.Osobní asistence u pacienta s kombinovanou vadou. Témata cvičení: 1.Vedení ergoterapeutické dokumentace. 2.Ergoterapie u osob se zrakovým postižením. 3.Ergoterapie u osob se sluchovým postižením. 4.Kombinované smyslové postižení - možnosti ergoterapie, kompenzační pomůcky, socializace. 5.Možnosti nácviku soběstačnosti pacientů s kombinovaným smyslovým postižením. Osobní asistence u pacienta s kombinovanou vadou. 6.Exkurze do Tyfloservisu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, navazuje na úvodní kapitoly v ergoterapii a přednášky z psychologie a speciální pedagogiky. Studenti získají znalosti o využití ergoterapie v tomto oboru a možnostech činností cíleně zvolených se zřetelem na aspekty fyzické i psychické. Je zdůrazněna komplexnost léčby a spolupráce s rodinou a školou.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti v oblasti ergoterapie u klientů se smyslovým postižením. Prokazuje znalosti jednotlivých terapeutických postupů, terapií a metodik. Prokazuje široké znalosti podstaty realizace krátkodobého a dlouhodobého plánu u klientů dle typu a stupně smyslového postižení. Prokazuje znalosti o úrovni znalostí a dovedností klientů v oblasti kognitivní, gnostické, exekutivní, ADL, IADL dle typu a stupně jejich postižení. Prokazuje znalosti jednotlivých institucí věnujících se podpoře klientů se smyslovým postižením. Odborné dovednosti: Student se umí orientovat v kompenzačních pomůckách pro sluchové i zrakové postižení, umí stanovit krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán adekvátně typu a stupni postižení klienta s ohledem na jeho věk. Obecné způsobilosti: Student je schopen provést komplexní ergoterapeutické vyšetření u klienta se smyslovým postižením zaměřeným na úroveň kognitivních, gnostických, exekutivních funkcí, ADL, IADL, je schopen stanovit a provést krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán adekvátně typu a stupni postižení klienta s ohledem na jeho věk.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zápočet: 80% účast na výuce cvičení, účast na exkurzi do Tyfloservisu, písemný test
Doporučená literatura
  • Langer, J. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3702-6.. Rožnov pod Radhoštěm, 1997.
  • LUDÍKOVÁ, L. a D. FINKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3697-5.. ISBN 978-80-244-3697-5.
  • LUDÍKOVÁ, L. a D. FINKOVÁ. Základy tyflopedie: předmět, cíle, techniky prostorové orientace a komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2627-3.. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
  • RŮŽIČKOVÁ, Kamila. Vybrané texty ze speciální pedagogiky I: východiska pro speciální pedagogiku a rehabilitaci osob se zrakovým postižením. 1. vyd.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-099-3.
  • SKÁKALOVÁ, T. Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-098-6.
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.. Praha: Portál, 2010.
  • ŠIKL, Radovan. Zrakové vnímání. Praha: Grada, 2012. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3029-5..
  • ŠTĚRBOVÁ, D. Hluchoslepota. Lidé s ní a kolem ní. 2. vyd.. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1433-3.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7. Praha: UK..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Ergoterapie (P19) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní