Předmět: Ergoterapie v indikačních oblastech II

« Zpět
Název předmětu Ergoterapie v indikačních oblastech II
Kód předmětu KE/EI2K9
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kynštová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Šlechtová Dana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. konzultace: Vedení ergoterapeutické dokumentace, funkční testy, ergometrické vyšetření, ICHS-možnosti ERG. Artrózy, Morbus Bechtěrev-ergoterapeutické prostředky. Revmatoidní arthritis, juvenilní arthritis - tělesná symptomatika, psychické následky a funkční. Zásady a možnosti současné ergoterapie. 2. konzultace: Úvod do předmětu. Ergoterapie v psychiatrii - její možnosti, cíle, intervence. Ergoterapie u pacientů v extramurální a intramurální péči. Psychiatrická rehabilitace. 3. konzultace: Využití ergoterapie v oblasti klinické-geriatrické stanice, kliniky. Ergoterapie v domovech pro seniory - práce ergoterapeuta. Ergoterapie v gerontopsychiatrii-ovlivnění průběhu choroby. Problémy stařecké deprese, organicky podmíněné stařecké psychózy, Alzheimerovy choroby-léčebné cíle, terapeutické metody. Témata cvičení: 1. konzultace: Práce ve skupině - rozbory kasuistik pacientů s diagnózou z oblasti interny a revmatologie - anamnéza, ergoterapeutické vyšetření, návrh krátkodobého ergoterapeutického plánu a ergoterapeutické intervence dle diagnóz. 2. konzultace: Účast při ergometrickém vyšetření Adaptace pracovního místa vzhledem k diagnóze 3. konzultace: Práce ve skupině - rozbory kasuistik pacientů s psychiatrickou diagnózou - anamnéza, ergoterapeutické vyšetření, návrh krátkodobého ergoterapeutického plánu a ergoterapeutické intervence dle diagnóz. Práce s agresivním pacientem. Samostudium: Ergoterapeutické poradenství. Přehled a využití testů v ergoterapii. Ergoterapie dle poskytovatele služby (ergoterapie v nemocnici, léčebném a rehabilitačním ústavu, dětském domově a ve speciální škole, školce). Cílené činnosti v ergoterapii.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je základním oborovým předmětem. Je koncipován jako teoreticko - praktický navazující na předmět Teorie ergoterapie, Psychiatrie a Interna a geriatrie. Studenti získávají znalosti a dovednosti v oblasti vyšetření klienta, praktické dovednosti a zkušenosti při aplikaci ergoterapeutických technik v geriatrii, v interně, v revmatologii a psychiatrii. Student je schopen navrhnout plán terapie u jednotlivých postižení, důraz je kladen na optimalizaci funkce a dosažení nezávislosti. Student je schopen získané teoretické poznatky aplikovat v praxi. Studenti se též seznámí s možnostmi ergoterapie v prevenci některých civilizačních chorob. Studenti získají znalosti o využití ergoterapie u seniorů. Důraz je kladen na řešení psychické a sociální situace seniorů. Jsou předloženy možnosti ergoterapie v celkové problematice stárnutí.
Odborné znalosti: Student získá teoretické znalosti a praktické dovednosti umožňující aplikaci vhodných terapeutických postupů v oblastech interny, revmatologie a geriatrie. Student je schopen na základě diagnostiky v dané klinické oblasti aplikovat vhodné terapeutické postupy a metody. Odborné dovednosti: Student umí použít základní ergoterapeutické postupy ve vybraných klinických oborech. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít ergoterapeutické techniky a metody a koncepty ve vybraných klinických oborech.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

zápočet: zpracování písemného materiálu dle zadání vyučujícího - rozbor kazuistiky pacienta z daných indikačních oblastí. zkouška: formou ústního zkoušení dle okruhů zadaných vyučujícím.
Doporučená literatura
  • CARRARO, L. Obnova pohybu po cévní mozkové příhodě. Rehalb. 2002..
  • DUŠEK, K. a A. VEČEŘOVÁ - PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1620-6.. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0197-9.
  • HOPKINS, H. D., SMITH, H. D. Wilard and Spackman´s Occupational Therapy. J. B. Lippincot comp. 1993..
  • CHROBÁK, L. Propedeutika vnitřního lékařství. 10.vyd. Grada Publishing, 191s. ISBN 80-247-0609-3. 2003.. 1997. ISBN 80-247-0609-3. 20.
  • JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7..
  • JIRÁK, R. Gerontopsychiatrie. Praha: Galén, 2013. ISBN 978-80-7262-873-5.. Praha, 2013. ISBN 978-80-7262-873-5.
  • KALVACH, Z., ONDERKOVÁ, A. Stáří. 1.vyd. Praha: Galén, 2006. 44s. ISBN 80-7262-455-4.
  • KÁŠ, S. Cévní mozkové příhody. 3. vyd. Praha: Brána, 1995. 142 s..
  • KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie I. 2.vyd. Praha, Avicenum, 1990. 184 s.. 1990.
  • KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi.. Brno: NCO NZO, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
  • KOLÁŘ, P. et al.. Rehabilitace v klinické praxi. 1.vyd.Praha:Galén, 2009. 713s. ISBN 978-80-7262-657-1..
  • KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publishing, 2001. 368 s. ISBN 978-247-2699-1.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. 1.vyd. Praha: Grada, 2002, 200s. ISBN 80-247-0179-0.
  • LÁTALOVÁ K. Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4454-4.. Praha, 2013. ISBN 978-80-204-2798-4.
  • LINKE-VIETEN, E. Klinická revmatologie 1.vyd.Praha:Galén.2003,952s.ISBN 80-72-621742.
  • LINKE-VIETEN, E. Teoretischer Bezugsrahmen Ergotherapeutischer Methoden in der Psychiatrie. 2.vyd. Schutz Kiechner, 1997.41 s. ISBN 3-8248-0151-5.
  • MARŠÁLEK, P. Interna a geriatrie pro fyzioterapeuty a ergoterapeuty. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2014. ISBN 978-80-7414-745-6. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
  • NEUBAUEROVÁ, L. a kol. Ucelená rehabilitace osob s postižením centrální nervové soustavy. Praha: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-109-9.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7435-109-9.
  • PEDRETTI, L. W. Occupational therapy. 4.vyd. St. Louis: Mosby, 1996. 876 s. ISBN 0-8151-6812-8.
  • PFEIFFER, J. Ergoterapie II. 1.vyd. Brno: IDVSZP, 1989.196 s..
  • PFEIFFER, J. Rehabilitace. 2.vyd. Praha: SNP, 1989. 280 s..
  • PRAŠKO, J. a K. LÁTALOVÁ. Psychiatrie v primární péči. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-2798-4.. Praha : Portál, 2005.
  • PRESBER, W. Ergotherapie. 2.vyd. Berlín, Ullstein Moshy, 396 s. ISBN 3-86126-520-6. 1994.
  • REJHOLEC, V. Revmatismus. 4. vyd. Praha: Avicenum, 1992.192 s. ISBN 80-201-0091-1.
  • ŠTILEC, M. Pohybově--relaxační programy pro starší občany. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2005. 96 s. ISBN 80-246-0788-3.
  • TOPINKOVÁ. E. Geriatrie pro praxi, 1.vyd.Praha:Galen,2005.270s.ISBN 80 - 7262-365-6.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.. Praha: UK, 1997.
  • VÁVROVÁ, V. A KOL. Cystická fibróza. Praha:Grada,2005.520s. ISBN 80-247-0531-1.. ISBN 80-247-0531-1.
  • VÉLE, F. Kineziologie. 2.vyd. Praha: Triton, 2006. 374 s. ISBN 80 -7254-837-9..
  • VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1. vyd.. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0708-5.
  • WALSCH,D. Skupinové hry a činnosti pro seniory. 1.vyd. Praha:Portál, 2005.203 s. ISBN 80-7178-970-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Ergoterapie (K19) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Ergoterapie (CZV 24) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní