Cílem předmětu je seznámit studující s výchozím vztahem mezi regionálním prostředím (strukturami) a fenoménem kulturních a kreativních odvětví. KKO na jedné straně vycházejí z regionální podstaty, historie, naakumulovaných znalostí a know how firem a jedinců a zároveň KKO mají vliv na transformaci ekonomiky, společnosti a prostředí regionů. Kurz bude zkoumat strategie a nástroje, které mohou regiony využít k podpoře a rozvoji kulturních a kreativních odvětví. Studenti budou také rozvíjet analytické a kritické myšlení prostřednictvím studia konkrétních případů a případových studií. Studující pochopí význam KKO v rozvoji regionů, seznámí se s významem KKO v regionální ekonomice a budou vedeni k pochopení vzájemných souvislostí mezi KKO a rozvojem regionů. Výuka se dotkne také role KKO v regionálním inovačním systému. Část kurzu bude zaměřena na identifikaci regionálně specifických témat, která nabízejí prostor pro jejich rozvoj prostřednictvím kreativních a kulturních aktivit. Kurs se zaměří na identifikaci klíčových témat a aktérů v KKO a budou se zabývat rozvojovým potenciálem a bariérami, které kulturní a kreativní odvětví rozvoji regionů nabízí.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházející z konkrétní anotace předmětu a směřující k naplnění profilu absolventa.
|
-
BRANZANTI, Caterina. Creative clusters and district economies: Towards a taxonomy to interpret the phenomenon 1401?1418. European Planning Studies, 23(7), 2015.
-
GILL, Rosalind, PRATT, C. Andy, VIRANI, E. Tarek. Creative Hubs in Question: Place, Space and Work in the Creative Economy. Springer, 2019. ISBN 978-3-030-10652-2.
-
CHALOUPKOVÁ, Markéta, KUNC, Josef. Locality selection matters. Investigating creative hubs in the Czech urban environment. City, Culture and Society, 28 (100440), 2022.
-
Kolektiv autorů (eds.). Metodiky mapování kulturních a kreativních průmyslů na lokální a regionální úrovni ČR. Praha: Institut umění ? Divadelní ústav, 2016. ISBN 978-80-7008-372-7.
-
KRAUS, Marcel, ŽÁKOVÁ Eva. Kulturní a kreativní průmysly ve vybraných zemích Evropské unie ? Vymezení, ekonomický přínos, strategická podpora. 2014. ISBN 78-80-7008-324-6.
-
SLACH, Ondřej, KOUTSKÝ, Jaroslava, NOVOTNÝ, Josef, ŽENKA, Jan. Creative industries in the Czech Republic: a spatial perspective. Ekonomie + Management 13 (4), pp. 14?29, 2013.
|