Předmět: Kulturní a kreativní odvětví v regionálním rozvoji

« Zpět
Název předmětu Kulturní a kreativní odvětví v regionálním rozvoji
Kód předmětu KDT/FU162
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koutský Jaroslav, doc. RNDr. Ph.D.
  • Sýkora Tomáš, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod: charakteristika a význam KKO v regionálním kontextu 2. Ekonomické aspekty kulturních a kreativních odvětví v regionálním kontextu 3. Sociokulturní dopady kulturních a kreativních odvětví na komunitní rozvoj a regionální/lokální identitu 4. Kritické přístupy k úloze KKO v regionální ekonomice 5. Kulturní a kreativní podnikání: modely, příležitosti a výzvy, propojování lokální tradice na nové typy ekon. činností 6. Strategie podpory kulturních a kreativních odvětví na úrovni regionů a měst. 7. Inovace a regionální inovační systém s ohledem na kulturní a kreativní odvětví a jejich vliv na regionální ekonomiku 8. Mezinárodní a přeshraniční dimenze kulturní a kreativní spolupráce a možnosti sdílení know-how 9. Aktéři v regionálním rozvoji a jejich role při podpoře kulturních a kreativních průmyslů, případová studie: Identifikace rozvojových procesů realizovaných ve vybraném regionu v kontextu KKO 10.-11. Případové studie: Identifikace a mapování KKO ve vybr. regionu, Regionálně specifická kulturně-kreativní témata 12. Diskuse o konkrétních příkladech úspěšné integrace kulturních a kreativních prvků do strategií regionálního rozvoje

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studující s výchozím vztahem mezi regionálním prostředím (strukturami) a fenoménem kulturních a kreativních odvětví. KKO na jedné straně vycházejí z regionální podstaty, historie, naakumulovaných znalostí a know how firem a jedinců a zároveň KKO mají vliv na transformaci ekonomiky, společnosti a prostředí regionů. Kurz bude zkoumat strategie a nástroje, které mohou regiony využít k podpoře a rozvoji kulturních a kreativních odvětví. Studenti budou také rozvíjet analytické a kritické myšlení prostřednictvím studia konkrétních případů a případových studií. Studující pochopí význam KKO v rozvoji regionů, seznámí se s významem KKO v regionální ekonomice a budou vedeni k pochopení vzájemných souvislostí mezi KKO a rozvojem regionů. Výuka se dotkne také role KKO v regionálním inovačním systému. Část kurzu bude zaměřena na identifikaci regionálně specifických témat, která nabízejí prostor pro jejich rozvoj prostřednictvím kreativních a kulturních aktivit. Kurs se zaměří na identifikaci klíčových témat a aktérů v KKO a budou se zabývat rozvojovým potenciálem a bariérami, které kulturní a kreativní odvětví rozvoji regionů nabízí.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházející z konkrétní anotace předmětu a směřující k naplnění profilu absolventa.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Doporučená literatura
  • BRANZANTI, Caterina. Creative clusters and district economies: Towards a taxonomy to interpret the phenomenon 1401?1418. European Planning Studies, 23(7), 2015.
  • GILL, Rosalind, PRATT, C. Andy, VIRANI, E. Tarek. Creative Hubs in Question: Place, Space and Work in the Creative Economy. Springer, 2019. ISBN 978-3-030-10652-2.
  • CHALOUPKOVÁ, Markéta, KUNC, Josef. Locality selection matters. Investigating creative hubs in the Czech urban environment. City, Culture and Society, 28 (100440), 2022.
  • Kolektiv autorů (eds.). Metodiky mapování kulturních a kreativních průmyslů na lokální a regionální úrovni ČR. Praha: Institut umění ? Divadelní ústav, 2016. ISBN 978-80-7008-372-7.
  • KRAUS, Marcel, ŽÁKOVÁ Eva. Kulturní a kreativní průmysly ve vybraných zemích Evropské unie ? Vymezení, ekonomický přínos, strategická podpora. 2014. ISBN 78-80-7008-324-6.
  • SLACH, Ondřej, KOUTSKÝ, Jaroslava, NOVOTNÝ, Josef, ŽENKA, Jan. Creative industries in the Czech Republic: a spatial perspective. Ekonomie + Management 13 (4), pp. 14?29, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr